تفاهم-نامه-تولید-برق-از-منابع-گاز-شبرغان-به-ارزش-میلیون-دالر-امضا-میشود

شورای عالی اقتصادی فیصله کرد که وزارت انرژی و آب تفاهم نامه تولید برق از منابع گاز شبرغان را به هزینه ۲۵۰ میلیون دالر با یک شرکت خصوصی به امضا رساند و قرار است امروز این تفاهم نامه میان دو طرف امضا شود.

به گزارش افغان خبر: در جلسه شورای عالی اقتصادی، روز یک شنبه (11میزان) بالای طرح سرمایه گذاری شرکت برق بیات به ارزش ۲۵۰ میلیون دالر به منظور تولید انرژی برق از گاز طبیعی شبرغان بحث گردید.

رئیس جمهور کشور با مهم دانستن منابع انرژی کشور گفت که باید منابع گاز شمال مدیریت شود و گروهی متخصص، تحقیق همه جانبه را برای تثبیت ظرفیت گاز شمال انجام دهند.

رئیس جمهور غنی نقش سکتور خصوصی را در راستای سرمایه گذاری به ویژه در بخش انرژی مهم خواند و بر فراهم سازی زمینه های رقابت شرکت ها از سوی حکومت تأکید ورزید.

رئیس جمهور گفت که پروسیجر باید واضح باشد و معلومات در خصوص هر پروژه به دسترس همه شرکت ها قرار گیرد، تا آنان بر حسب معلومات درست، رقابت کنند و شرکت برتر برای عملی شدن طرح ها انتخاب گردد.  

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب در این زمینه گفت که شرکت برق بیات طرح خویش را برای تولید انرژی برق از گاز شمال ارائه کرده، که نسبت به طرح های چند شرکت دیگر جامع تر می باشد. او گفت که با تطبیق طرح مذکور، ۵۰ میگاوات برق از گاز طبیعی شبرغان تولید خواهد شد.

داکتر محمد همایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور در امور زیربنایی گفت، کمپنی متذکره کارهای مقدماتی را در این بخش انجام داده و علاقمند است تا روند عملی سازی این طرح را در راستای تولید انرژی برق از گاز، تسریع بخشد.

در جلسه، انجنیر محمد خان معاون اول ریاست اجرائیه، از سرمایه گذاری سکتور خصوصی در بخش سکتور انرژی استقبال کرد و آنرا اقدام نیک در راستای رسیدن به پیشرفت دانست.

سید سعادت منصور نادری وزیر امور شهرسازی گفت، کمپنی که قرار است در تولید انرژی برق از گاز سرمایه گذاری کند، توانایی مدیریت منابع گاز و منابع مالی را دارد و باید منابع گاز نیز بررسی شود که چه مقدار ظرفیت تولید انرژی برق را داراست.

قدرت الله دلاوری رئیس برشنا، تولید انرژی برق را از گاز گامی مهم بسوی خودکفایی انرژی دانست و تصریح نمود که با عملی شدن این طرح، افغانستان در بخش تولید انرژی در منطقه جایگاه خوبی را کسب خواهد کرد و روی کاهش قیمت برق نیز تأثیر خواهد گذاشت.

نمایندۀ کمپنی برق بیات در این جلسه، از آمادگی های لازم کمپنی جهت سرمایه گذاری و عملی نمودن طرح به منظور تولید انرژی برق از گاز شمال به جلسه اطمینان داد.

در اخیر، شورا فیصله کرد تا تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری با شرکت برق بیات به ارزش ۲۵۰ میلیون دالر امضا گردد، و همزمان کمیتۀ تحت ریاست داکتر محمد همایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور، بررسی های همه جانبه در خصوص استفاده از تکنالوژی، منابع گاز و تولید انرژی برق از گاز را انجام دهد.

تفاهم نامه تولید برق از منابع گاز شبرغان به ارزش 250 میلیون دالر امضا میشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد