تنها-یک-اداره-دولتی-قانون-دسترسی-به-اطلاعات-را-عملی-کرده-است

سید اکرام افضلی می گوید از میان تمامی ارگان ها دولتی تنها وزارت احیاء و انکشاف دهات توانسته است در امور دسترسی به اطلاعات با مردم و رسانه ها همکار باشد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: سید اکرام افضلی رئیس کمیسیون نظارت دسترسی به اطلاعات امروز دوشنبه(1 جوزا) در کنفرانس مطبوعاتی از عملی شدن قانون دسترسی به اطلاعات در وزارت احیاء و انکشاف دهات خبر داد و گفت این اداره بیشترین همکاری را با کمیسیون و رسانه ها داشته است که می تواند نمونه ی خوبی برای سایر ارگان ها باشد.

سید اکرام افضلی تصریح می نماید که وزارت خانه های اطلاعات و فرهنگ که انتظار می رفت همکار صادق رسانه ها و کمیسیون در این زمینه باشد اما این وزارت، ولسی جرگه و اداره اصلاحات در امور اداری و خدمات ملکی نه تنها همکار نبوده بلکه بیشترین مشکلات را برای ما به وجود آورده است.

او همچنان تاکید کرد وزارت اطلاعات و فرهنگ به عنوان ناکارآمد ترین اداره و کمال سادات به حیث نالایق ترین فرد در این ارگان حکومتی شناخته شده است که هیچ گونه اقدامی در عرصه بهبود اوضاع رسانه ها و تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات کار نکرده اند.

رئیس کمیسیون نظارت دسترسی به اطلاعات افزود: ولسی جرگه نیز یکی به عنوان یکی از نهاد های که توقع می رود همکاری خوبی در بازتاب اطلاعات با خبرنگاران کمک کند اما نه تنها کار نکرده بلکه از دادن معلومات نیز خودداری کرده و به همه تقاضا های کمیسیون نیز بی توجه بوده است.

آقای افضلی خاطر نشان ساخت وزارت های دیگر از قبیل فواید عامه؛ معارف، شرکت برشنا، کار، اموراجتماعی شهدا و معلولین، معادن و پطرولیم، تجارت و صنایع و همچنان مبارزه با مواد مخدر نیز از جمله نهادهای اند که با کم کاری با رسانه ها و کمیسیون متهم می باشند.

وی می افزاید: دادستانی کل، وزارت سرحدات و قبایل و تربیت بدنی از اداراتی است که همکاری نصبی با کمیسیون نظارت دسترسی به اطلاعات داشته اند.

افضلی علاوه کرد هنوز هم اکثر ادارات دولتی از قانون دسترسی به اطلاعات آگاهی لازم را ندارند و معلومات را مانند یک راز پیش خود شان محرم نگه می دارند.

او اضافه نمود برخی از مسئولین نیز بر اساس روابط شخصی و دوستانه ای که با رسانه ها و خبرنگاران دارند اطلاعات را در دسترس شان قرار می دهند اما در اختیار گذاشتن سایر رسانه ها خودداری می کنند.

این درحالی است که کمیسیون نظارت دسترسی به اطلاعات این عملکردها را خلاف قانون ومقررات اصول کاری ادارات دانسته هشدار می دهد در صورت آگاهی و دستگیری این گونه افراد با آنان جدی برخورد خواهد شد.

تنها یک اداره دولتی قانون دسترسی به اطلاعات را عملی کرده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد