تولید-محصولات-زراعتی-افزایش-می-یابد

نصیر احمد درانی، وزیر زراعت، آبیاری و مالداری می‌گوید: تولیدات محصولات زراعتی در سال گذشته نسبت به سال‌های قبل ۳۰ درصد افزایش یافته و این رقم در سال پیش‌رو نیز بیشتر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: نصیر احمد درانی، وزیر زراعت، آبیاری و مالداری امروز (سه شنبه 18 ثور) در سمینار انکشاف صادرات محصولات زراعتی افغانستان در کابل گفت: با ایجاد دهلیز هوای بین افغانستان و چند کشور، صادرات محصولات زراعتی 55 درصد افزایش یافته و اگر بندر چابهار روی کار آید این رقم بیشتر خواهد شد.

وی گفت: برای اینکه صادرات محصولات زراعتی به کشورهای جهان افزایش پیدا کند نیاز است در قدم نخست تولیدات این محصولات معیاری گردد، زیرا اکثر محصولات زراعتی افغانستان غیر معیاری اند و برای همین مسئله در مارکت‌های جهان مشتری ندارند.

به گفته درانی، 700 میلیون دالر محصولات زراعتی در سال گذشته صادرات داشته است درحالی که این رقم در سال 1395، 500 میلیون دالر بوده است.

درانی تاکید کرد: سمینار انکشاف صادرات محصولات زراعتی زمینه خوب برای رشد افغانستان است که در این سمینار از کشورهای مختلف اشتراک کرده اند تا راه‌های برای افزایش صادرات پیدا کنند. وی همچنان افزود: ما قبول داریم که مشکلات زیاد سد راه صادرات محصولات زراعتی در کشور است اما وزارت زراعت تمام تلاش خود را میکند تا این مشکلات را برطرف سازد.

وزیر زراعت از ایجاد 11 سردخانه در سال پیش‌رو خبر داد و گفت: محصولات زراعتی کشور تنها در یک فصل مورد استفاده است که با ایجاد این سردخانه‌ها این مشکل تا حدی برطرف می‌گردد. درحال حاضر بلانس صادرات و واردات محصولات زراعتی در کشور وجود ندارد که در این زمینه باید تلاش صورت گیرد.

از سوی دیگر، عتیق الله نصرت، رئیس اتاق تجارت و صنایع کشور در این برنامه گفت: سکتور زراعت نقش عمده در رشد اقتصاد کشور داشته اما مشکلات زیاد سد راه این سکتور وجود دارد که باید برطرف گردد.

آقای نصرت گفت: وزارت زراعت و وزارت کار چند روز قبل وعده داده اند که تا 5 سال دیگر 540 هزار کار برای شهروندان کشور فراهم می‌کنند که این یک اقدام خوب برای رشد اقتصاد کشور محسوب میشود.

رئیس اتاق تجارت و صنایع بیان داشت: ایجاد دهلیز هوای بین افغانستان هند، قزاقستان و امارات نقش عمده در رشد صادرات محصولات افغانستان داشته است که در سال گذشته 2500 تن میوه به خارج صادر شد که از این میان 1700 تن آن به کشور هند بوده است.

نصرت تاکید کرد: محصولات زراعتی افغانستان در کشورهای زیاد مارکت دارد اما مشکل عمده این محصولات عدم معیاری بودن این محصولات بوده که خواست های مشتریان جهانی را پوره کرده نمیتواند. قسمی که در سال گذشته افغانستان 11 تن زعفران تولیدات داشته است اما 8 تن آن به خارج صادر شده است.

رئیس اتاق تجارت بیان داشت: زعفران افغانستان تنها در چین 10 تن مارکت دارد و در سال گذشته تنها دو تن به چین صادر گردید که مشکل آن غیر معیاری بودن محصول می باشد.

این مقام اتاق تجارت گفت: سالانه 10 هزار تن جلغوزه افغانستان به کشور پاکستان قاچاق میگردد و بنام این کشور به خارج صادر میگردد. در حالیکه محصولات زراعت باید به شکل استندارد پروسس و به جهان صادر گردد.

تولید محصولات زراعتی افزایش می یابد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد