تک-کرسی-شدن-حوزه-های-انتخاباتی؛-نیازمند-برگزاری-دو-انتخابات-همزمان-است

آگاهان امور سیستم تک کرسی شدن حوزه های انتخاباتی را در طرح تازه قانون انتخابات غیر عملی دانسته ومیگویند که در شرایط فعلی افغانستان این امر نیازمند برگزاری دو انتخابات جداگانه برای زنان و مردان بخاطر راه یافتن به شورای ملی است.

به گزارش افغان خبر: بر اساس طرح تازه قانون انتخابات از سوی حکومت، برای زنان در هر ولایت 25 درصد سهم داده شده است و با تک کرسی شدن حوزه های انتخاباتی باید برای زنان در سطح ولایت و برای مردان در سطح حوزه ها انتخابات برگزار شود.

جانداد سپین غر؛ رئیس شبکه اکسین در مصاحبه با آژانس افغان خبر میگوید که در کنار مزیت های سیستم تک کرسی حوزه های انتخاباتی مشکلات زیادی را نیز به بار میاورد و در حال حاضر در افغانستان این امر از عمل به دور است.

او با اشاره به معایب این سیستم گفت:" سیستم تک کرسی در افغانستان بسیار پیچیده است و برای زنان در هر ولایت 25 درصد سهم داده شده است و نیاز است با این سیستم همزمان دو انتخابات برای زنان در سطح ولایات و برای مردان در سطح حوزه ها راه اندازی کنیم".

مشکلات بزرگتر از این نیز وجود دارد، آقای سپین غر بیان میکند که در کشور های دیموکراسی نوپا نزیر افغانستان با کوچک شدن حوزه های انتخاباتی زمنیه برای زورمندان محلی بیشتر فراهم شده و کاندیدای مستقل و عادی چانس پیروزی شان را از دست میدهند.

او بیان میکند که بر اساس این طرح، افراد با نفوس و زورمندان محلی این توانایی را پیدا میکنند تا بتوانند در حوزه خودشان بیشتر مطرح گردند و چانس دیگران را به حد اقل رسانند.

در کنار این مشکلات هزینه بیشتر لازم است تا این طرح اجرایی گردد چون برای هر حوزه ورق های رای دهی جداگانه تهیه گردد.

اما این طرح بر اساس مزیت های که دارد از سوی حکومت انتخاب شده است.

در طرح تک کرسی شدن حوزه های انتخاباتی؛ بر اساس ماده 83 قانون اساسی اصل نمایندگی عادلانه بیشتر رعایت میگردد و هر قوم از خود میتواند در شورای ملی نماینده داشته باشد.همچنان نماینده ها برای رای دهندگان بیشتر مشخص است در زمان ضرورت این رای دهندگان میتوانند به نماینده شان رجوع کنند.

نظر حکومت در نظام تک کرسی

با اینکه طرح تازه قانون انتخابات از سوی کابینه تهیه گردیده و تایید شده است، هنوز شمار از مقام های حکومتی موافق این نظام دیده نمیشود.

سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری کشور گفته است: طرح تک‌کرسی شدن حوزه‌های انتخاباتی در شرایط کنونی به نفع افغانستان نیست و مشکل ساز خواهد شد.

دفتر معاونت دوم ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌ی گفته است که این طرح در کنار مزایایی که دارد با شرایط فعلی افغانستان صدق نمیکند و مشکل ساز میشود.

در اعلامیه آمده است:"از نگاه حقوقی و فنی و هم از نگاه عملی و اجرایی این طرح با موانع و چالش‌هایی مواجه است و در صورتی که این طرح به طور نهایی تأیید شود، نگرانی‌های زیادی ایجاد شده و مشکلات فراوانی در انتخابات کشور پدید خواهد آمد".

پیش از این دو بار طرح تازه قانون انتخابات به کابینه فرستاده شده است، اما هنوز به طور کامل آماده امضای رئیس جمهور نیست و یکی از اختلافات بزرگ این طرح؛ تک کرسی شدن حوزه های انتخاباتی است.

امید میثم، معاون سخنگوی ریاست اجرائیه نیز به آژانس افغان خبر گفت که این طرح نیاز به بررسی های بیشتر دارد و ما تلاش داریم تا بیشتر مورد مشوره قرار گیرد.

آقای میثم علاوه کرد که با مشوه آگاهان امور در مورد مزایا و ضرر های که این طرح دارد  حکومت تصمیم نهایی خویش را اعلام خواهد کرد تا راه بهتری در اجرای اصلاح نظام انتخاباتی داشته باشیم.

جانداد سپین غر راه بیرون رفت از این مشکل را اینگونه بیان میکند:" این طرح با سیستم تک کرسی تایید گردد، اما پیش از برگزاری انتخابات برای کمیسیون تازه انتخابات صلاحیت داده شود تا بررسی نماید که این طرح در شرایط فعلی قابل اجرا است یا طرح بدیل ایجاد گردد".

او بیان میکند که کمیسیون تازه انتخابات میتواند به صورت بهتر شرایط را درک کرده و تصمیم گیری نماید.

با این وجود طرح تک کرسی شدن حوزه های انتخاباتی بر سر زبان ها افتاده و بیشتر مردم به این باور اند که این طرح در شرایط فعلی زمینه ساز مشکلات بعدی در روند انتخابات خواهد بود.

گزارشگر: برات علی بهکام

تک کرسی شدن حوزه های انتخاباتی؛ نیازمند برگزاری دو انتخابات همزمان است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد