قانون-انتخابات-از-سوی-رئیس-جمهور-توشیح-شد-کمیسیون-انتخابات،-حوزه-های-انتخاباتی-را-تعین-میکند

معاون دوم ریاست جمهوری گفته است که طرح قانون انتخابات بعد از اصلاحات در آخرین روزهای رخصتی پارلمان از سوی رئیس جمهور توشیح گردیده و به کمیسیون انتخابات صلاحیت تعین حوزه های انتخاباتی داده شده است.

به گزارش افغان خبر: دفتر معاونت دوم ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ی گفته است که اصلاحات زیادی در نظام انتخاباتی اعمال شده است.

در این خبرنامه از زبان آقای دانش نوشته شده است که نظام انتخاباتی همان نظام سابق (نظام رأی واحد غيرقابل انتقال) بوده و تغييری نيافته است و در باره حوزه انتخاباتی نيز ديدگاه ها و طرح های مختلف، مورد بحث قرار گرفت که يکی از آن ها نظام تک کرسی بود.

اما بر اساس  طرح جدید قانون انتخابات در مورد تعین حوزه های انتخاباتی صلاحيت کامل به کميسيون مستقل انتخابات داده میشود؛ تا مطابق به ماده ٨٣ قانون اساسی و بر اساس سه معيار (رعايت تناسب نفوس، تامين نمايندگى عمومى، تامين نمايندگى عادلانه)حوزه های انتخاباتی را تعيين نمايد.

دانش تصریح کرده است که حالا این تصمیم به کابینه ارسال میگردد، با درج تصمیم کابینه، کمیسیون مستقل انتخابات بر آن عمل میکند.

همچنان به ادارۀ امور و دارالانشای شورای وزيران و وزارت عدليه وظيفه سپرده شده که متن قانون انتخابات را هرچه زودتر نشر نموده و در دسترس همگان قرار دهد.

با نافذ شدن اين قانون، راه برای آغاز کار کميته گزينش نيز هموار می گردد و تا اصلاحات انتخاباتی آغاز گردیده و تقویم انتخاباتی معلوم گردد.

این درحالی است که پارلمان فرمان تازه رئیس جمهور در مورد انتخابات را خلاف قانون دانسته و میگوید که سرنوشت فرمان قبلی رئیس جمهور در این خصوص هنوز آشکار نیست.

 

قانون انتخابات از سوی رئیس جمهور توشیح شد/ کمیسیون انتخابات، حوزه های انتخاباتی را تعین میکند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد