جایزه-روز-جهانی-منع-تنباکو-به-افغانستان-رسید

جایزه روز جهانی منع تنباکو از میان ۲۴کشور شرق مدیترانه، در سال جاری به دلیل اقدامات برای جلوگیری از استفاده تنباکو در افغانستان به وزارت صحت عامه کشورمان تعلق گرفته است.

به گزارش افغان نیوز: مسئولین وزارت صحت عامه کشور امروز (28جوزا) در مراسم به مناسبت روز جهانی منطع تنباکو خبر از تعلق گرفتن این جایزه به افغانستان داد.

بشیر احمد سروری آمر بخش صحت روانی  وزارت صحت گفت که اقدامات جدی حکومت برای منع استفاده از تنباکو و کمپاین آگاهی دهی در مورد مضررات این علف باعث شده است تا امسال این جایزه به وزارت صحت عامه تعلق پیدا کند.

به گفته بشیر احمد سروری: وضع محدودیت کامل بر تبلیغات محصولات تنباکو، تبلیغ در مورد ضررهای استفاده از تنباکو و راه‌اندازی کمپین‌های جمع‌آوری قلیان‌ها از شهر کابل از اقداماتی است که برای کاهش مصرف تنباکو در کشور انجام شده است.

همچنان تشکیل کمیسیون اجرای قانون کنترل تنباکو و دخانیات، دو برابر ساختن تعرفه گمرکی واردات سیگار، راه‌کارهای عاری ساختن دفاتر دولتی وغیردولتی و رستوران‌ها از دود تنباکو و قلیان، نصب علایم منع استفاده از تنباکو درامکان عمومی از دیگر عملکرد حکومت در بیش از یک سال گذشته برای محدود ساختن مصرف تنباکو به شمار میرود.

اما هنوز شماری زیادی از افغان ها از تنباکو به صورت (دود کردن سیگرت، کشیدن نسوار، استفاده از قلیان و چلم) استفاده میکنند.

وزارت صحت عامه یکی از مهم ترین راه های کاهش استفاده از تنباکو را بلند بردن مالیات بر واردات آن میداند و تاکید دارد که حکومت در این راستا جدی عمل کند.

هرچند آمار دقیق از کسانی که در جریان یک سال به دلیل استفاده از تنباکو جان شان را از دست میدهند در افغانستان مشخص نیست اما سازمان صحت جهانی این رقم را در سراسر جهان شش میلیون نفر اعلام کرده است.

از این میان 900 تن از کسانی هستند که به دلیل استفاده دیگران از تنباکو متاثر شده و جان می بازند.

بر اساس ارزیابی سال ۲۰۱۰ در افغانستان، بیش از ۳۵ درصد بزرگسالان در کشور تنباکو دود می کردند، ۱۶ درصد نوجوانان بین سن ۱۳ تا ۱۵ سال، حداقل یکبار تنباکو دود کرده اند و ۴۰ درصد کسانی که در خانواده‌شان سیگارکشیده می‌شود، از دود آن متضرر می‌شوند.

 

جایزه روز جهانی منع تنباکو به افغانستان رسید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد