جسارت-خبرنگاران-،-باعث-حفظ-جایگاه-افغانستان-درآزادی-مطبوعات-شده-است

سازمان گزارشگران بدون مرز با نشر گزارش تازه یی در مورد وضعیت آزادی مطبوعات در جهان، دموکراسی را در خطر دانسته،اما جسارت خبرنگاران افغان را قابل ستایش خواند.

به گزارش افغان نیوز: در این گزارش که وضعیت آزادی مطبوعات در 180 کشور جهان بررسی شده است، افغانستان جایگاه 120مین کشور را حفظ کرده است.

اما این گزارش نشان میدهد که جسارت خبرنگاران افغان باعث حفظ این جایگاه شده و دولت کاری برای بهبود وضعیت رسانه ها انجام نداده است.

از نظر سازمان گزارشگران بدون مرز در وضعیت اطلاع رسانی افغانستان بهبودی رو نما نگردیده اما اعلام آمادگی حکومت برای ایجاد میکانیزمی برای حفاظت از خبرنگاران برای حفظ این جایگاه تاثیرگذار بوده است.

بر اساس این گزارش: تعدادی از ولایات به ویژه تحت کنترل طالبان به سیاه‌چال‌های اطلاع‌رسانی تبدیل شده‌اند که در آن خبرنگاران و رسانه امکان فعالیت آزاد ندارند.

افزایش ناامنی در بسیاری از ولایات به افزایش تنش میان خبرنگاران و مقامات محلی انجامیده است. شماری از والیان و مسوولان محلی استقلال روزنامه‌نگاران را نمی‌پذیرند و به آن احترام نمی‌گذارند.

اما شاخص اطلاح رسانی در سایر کشور ها: ناروی بیشترین آزادی مطبوعات را دارد و در بالای جدول است. در مقابل کوریای شمالی در پایین ترین رتبه قرار گرفته است.

چین و سوریه دو کشوری هستند که برای خبرنگاران مرگبار بوده اند و در میان پنج کشور قعر جدولی قرار دارند.

جایگاه ایتالیا نیز از رتبه ۲۵ به ۵۲ پایین آمده است، زلاند نو نیز هشت رتبه و کانادا چهار رتبه از جایگاه خود پایین آمده اند، همچنان بریتانیا، امریکا و فنلند هر سه دو رتبه در شاخص "آزادی مطبوعات" امتیاز از دست داده اند.

در میان کشور های اروپایی آلمان نیز چهار امتیاز از دست داده است.

جسارت خبرنگاران ، باعث حفظ جایگاه افغانستان درآزادی مطبوعات شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد