جلغوزه-و-چهارمغز-جایگزین-کوکنار-در-خوست

مسولان در ولایت خوست از بازار گرم جلغوزه و چهارمغز خبر داده می گویند که دهاقین این ولایت به دلیل مزایای جلغوزه وچهارمغز، دست از کشت و تولید کوکنار برداشته اند.

به گزارش افغان نیوز: طالب منگل، سخنگوی والی خوست، روز یک شنبه (۲۰، جوزا) به خبرنگار افغان نیوز گفت؛ دهاقین این ولایت تولید میوه های خشک، فارم های سبزیجات و حبوبات را بهترین گزینه برای کسب عواید شان دانسته و کشت کوکنار را به صفر رسانیده اند.

وی تصریح می کند که کشاورزان با ایجاد فارم سبزیجات و تولید میوه های خشک و حبوبات  توانسته اند مشکلات اقتصادی را نیز در این ولایت تا حدودی حل کنند.

آقای منگل ضمن تایید این که در گذشته کشت کوکنار در شماری از مناطق ناامن خوست وجود داشت، یادآور شد که ایالت متحده آمریکا بالغ بر یک میلیون دالر را در عرصه نابودسازی مزارع کوکنار هزینه کرده است.

وی همچنان افزود که تولید محصولات زراعتی مفید با علاقمندی مردم این ولایت مواجه است و اقدامات جدی نیز از سوی ارگان های کشفی  برای نابودی و عدم زرع کوکنار روی دست گرفته شده است.

منگل در عین حال اظهار داشت که تلاش های علمای دینی درعرصه آگاهی دهی برای دهاقین و مردم نیز باعث عدم کشت کوکنار در این ولایت شده است.

در همین حال کفیل ریحان، عضو شورای ولایتی خوست نیز با تایید این خبر گفت: کشت کوکنار در این ولایت به صفر رسیده و مردم نسبت به گذشته ها آگاهی بیشتر از نفع و زیان محصولات دارند.

آقای ریحان اضافه کرد که مردم نیز برای نابودی مزارع کوکنار با نیروهای امنیتی و کشفی همکاری داشته و تلاش می کنند که ولایت خوست را از وجود مواد مخدر پاکسازی نمایند.

این در حالی است که ولایت خوست با وجود ناامنی های که در شماری از ولسوالی ها و مناطق دوردست آن وجود دارد اما طالبان موفق به وادار ساختن مردم برای کشت مواد مخدر نشده اند.

جلغوزه و چهارمغز جایگزین کوکنار در خوست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد