جنگ-جاری-در-افغانستان؛-مانع-پیشرفت-زنان

سفیر امریکا در کابل و رییس حکومت وحدت ملی می گویند؛ کار های که در راستای حمایت از زنان صورت گرفته قابل قدر است، اما اکثر مشکلات کنونی ناشی از جنگ جاری در کشور می باشد.

به گزارش افغان نیوز:  جان بس، سفیر آمریکا در کابل روز چهار شنبه(6، سرطان) اظهار داشت که ما متعهد هستیم تا از حقوق و توانمند سازی زنان حمایت کنیم؛ زیرا برای برخی ها در افغانستان این نگرانی وجود دارد که زنان در سطح مدیریت و تصمیم گیری حضور کم رنگ دارند.

وی افزود، امکان این وجود دارد که صلح در افغانستان تحقق و جنگ خاتمه پیدا کند. بنابراین موجودیت قوانین برای حمایت و حفاظت از زنان کافی نیست، باید تطبیق گردد. زیران زنان در آوردن تغییر نسبت به مردان موفق تر هستند.

از سوی هم عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در این مورد گفت؛ کارهای که در راستای حمایت زنان توسط پروموت صورت گرفته قابل قدر بوده و نیاز شدید جامعه افغانستان را برآورده ساخته است. اما اکثر مشکلات کنونی در کشور ناشی از جنگ جاری می باشد که سد راه پیشرفت زنان شده است و باید برطرف شود.

وی افزود، هرچند ائتلاف 5 هزار زن در کشور که توسط اداره پرموت صورت گرفته، یک دست آورد خوبی است اما مشکلات زنان در سطح ولسوالی ها هنوز پابرجاست.

آقای عبدالله همچنین در مورد وضعیت امنیتی گفت که همه مردم افغانستان خواستار صلح هستند، اعلام آتش بس و قبول آن توسط گروه طالبان یک گام خوبی بود اما اگر با مردم و جامعه مدنی مشوره صورت مي گرفت، بهتر نتیجه می داد.

فوزیه کوفی،  نماینده مردم در مجلس گفت: اداره پروموت آمریکا در سال های اخیر زنان را حمایت کرده است اما کافی نیست؛ زیرا حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری 2014 میلادی 37درصد بوده درحالیکه در انتخابات پیش رو این رقم با توجه به وضعیت کنونی کم رنگ شده است. بنابر این باید کارهای ساختاری و اساسی برای رشد و مشارکت بیشتر زنان در انتخابات صورت بگیرد.

قابل ذکر است که پیش از این نیز برنامه پروموت اداره انکشاف بین المللی ایالت متحده امریکا دوره آموزشی را تحت نام جوانه جهت انکشاف رهبری زنان راه اندازی نموده بود.

جنگ جاری در افغانستان؛ مانع پیشرفت زنان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد