حرکت-جدید-روستایی،-قریه‌جات-کشور-را-خودکفا-میسازد

مسئولان وزارت احیاء و انکشاف دهات می‌گویند؛ حرکت جدید روستایی با الگو برداری از طرح کوریایی جنوبی؛ باعث فقر زدایی در قریه‌جات کشور شده و مردم ده نشین را خودکفا خواهد ساخت.

نصیر احمد درانی وزیر احیاء و انکشاف دهات امروز (دو شنبه 5 میزان) در کنفرانس آگاهی دهی و ادغام مودل سیماول ادونگ (حرکت جدید روستایی) برای انکشاف دهات افغانستان گفت:" حرکت جدید روستایی الگو گرفته از کشور کوریا جنوبی است و این برنامه میتواند سبب انکشاف روستاها شود".

درانی گفت؛ با ایجاد برنامه حرکت جدید روستایی، رقابت سالم بین دهات کشور ایجاد شده و فاصله میان ده و شهر را کاهش میدهد و از این طریق دهات روستاهای کشور به خودکفایی میرسد.

حرکت جدید روستایی از سال 1970 میلادی در کشور کوریای جنوبی ایجاد شد و در زودترین مدت کشور کوره را به یک مملکت تجاری تبدیل کرد.

وزیر احیاء و انکشاف دهات بیان داشت؛ با عملی شدن برنامه حرکت جدید روستایی در قریه‌جات دور افتاده، افغانستان از یک کشور کمک شونده به کشور خودکفا تبدیل میشود.

درانی گفت؛ 35 هزار شورای قریهجات در کشور وجود دارد که برای عملی شدن برنامه حرکت جدید روستایی در همه این شوراها انتخابات برگذار میشود و 50 درصد این شوراها را خانم‌ها تشکیل خواهند داد.

در همین حال دون هیون معاون سفیر کوریا جنوبی گفت؛ مودل سیماول اندونگ (حرکت جدید روستایی) در کشور کوریا بسیار خوب جواب داد و اگر مردم افغانستان صادقانه کار کنند و این برنامه عملی شود در کوتا مدت به یک کشور خودکفا تبدیل میشود.

آقای هیون گفت؛ کوریا در زمینه عرضه خدمات انرژی برق در روستاهای افغانستان این کشور را کمک میکند و برنامه حرکت جدید نیازمند همکاری دولت با مردم است.

در برنامه حرکت جدید روستایی سه اصل وجود دارد (اول سعی و تلاش مردم و دولت، دوم کمک مردم و سوم همکاری بین دولت و ملت) که به گفته معاون سفیر کوریا در کابل مردم باید خودشان تلاش کنند که کشور خود را بسازند.

بودجه حرکت جدید روستایی از سوی برنامه میثاق شهروندی پرداخت میشود و کشور کوریا نیز در زمینه عرضه خدمات انرژی برق در روستاها کمک مالی میکند.

حرکت جدید روستایی، قریه‌جات کشور را خودکفا میسازد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد