حقوق-ما-را-حکومت-محلی-پامال-میکند

شماری از اقلیت های بامیان که اکثر شان را سنی مذهبان تشکیل میدهند با ایجاد تجمع اعتراضی در کابل خواستار رسیدگی به حقوق شان شدند.

به گزارش افغان نیوز: شماری از شهروندان بامیان (اقلیت های بامیان)، امروز دوشنبه (اول جوزا) در پارک شهر نو کابل  با ایجاد  گردهمایی  مبنی بر نقض حقوق شهروندی شان، خواستار توجه حکومت وحدت ملی و شخص رییس جمهور شدند.

عبدالله ارشاد یک تن ازشهروندان بامیان میگو: حقوق ما در ولایت بامیان زیر پا شده و مسوولین حکومت محلی بامیان و حکومت مرکزی هیچ توجه به دادخواهی و حق طلبی ما ندارد و به اعترضات و خواسته های ما اهمیت نمیدهند. و خواست ما از دولت و حکومت وحدت ملی ایجاد عدالت اجتماعی است.

محی الدین فرهمند مسوول هماهنگی و برگزارکننده  این گردهمایی میگوید: حکومت محلی و حکومت وحدت ملی باید گزارش وضعیت اقلیت های آسیایی جنوبی در مورد بامیان را جدی بیگیرد.

 وی میگوید: چرا در قبال نقص گسترده ی حقوق بشر در بامیان خودرا مسوول احساس نمیکنند و جوابده خواسته های این مردم که حقوق شان پامال میشود نیست.

وی ابراز داشت:« زمانیکه رییس جمهور اقای اشرف غنی در بامیان  بخاطر افتتاح سرک یکاولنگ-دره صوف تشریف اورده بودند، ما مردم خواستیم که در بامیان خواست های خود را خدمت جناب رییس جمهور مطرح کنیم متاسفانه با ممانعت از طرف نیروهای امنیتی و مسوولین حکومت محلی بامیان و اقای اشرف غنی روبه رو شدیم که نتوانستیم اعتراض خود را به سمع اقای اشرف غنی برسانیم».

اقای حق پرست یکتن از فعالان مدنی بامیان میگوید: تعصب قومی در بامیان بیش از اندازه موج میزند و به اقلیت های قومی در این ولایت هیچ توجهی نشده است.

وی تصریح کرد: خواست ما از حکومت وحدت ملی و  اقای رییس جمهور این است که به اعتراضات این مردم گوش دهند و توجه به اقلیت قومی داشته باشند.  

وی ضمن سخنان خویش گفت: از دیر زمان به این سو حدود شش هزار خانواده  از جایگاه و ملکیت اصلی شان مجبور به فرار شدند و جایگاه شان توسط زورمندان ولایت بامیان غصب گردیده است.

در قطع نامه معترضین به نقض حقوق بشر در بامیان امده است؛ جنبش عدالت خواهی و مردم بیشتر از بیست بار تظاهرات، اعتراض و داد خواهی در کابل، بلخ و بامیان نموده اند، حکومت مرکزی به عنوان مسول حفاظت از حقوق بشری و اساسی شهروندان کشور،‌ هیچ گونه پاسخی مثبت و رسیدگی جدی انجام نداده است.

از سازمان ملل متحد و بخش حقوق بشر آن، اتحادیه اروپا و نمایندگی های دیپلماتیک کشور های حاضر در افغانستان،

بر اساس مسولیت داشته شان می خواهیم تا حذف قومی، تبعیض گسترده حکومت محلی و نقض گسترده حقوق بشر در بامیان را پیگیره نموده و رسالت خویش را انجام دهند.

 

حقوق ما را حکومت محلی پامال میکند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد