حکم-توزیع-هزار-تُن-گندم-به-قشر-آسیب‌پذیر-صادر-گردید

رییس جمهور غنی به‌خاطر ایجاد ثبات اقتصادی در بازارها، هدایت توزیع ۲۴ هزار تُن گندم از ذخایر استراتژیک دولتی به قشر آسیب‌پذیر کشور را صادر کرده است.

به گزارش افغان نیوز: محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور امروز سه شنبه(27، حوت) در پیامی از طریق تلویزیون ملی منتشر شد، گفت که شماری از احتکارگران به‌خاطر منافع شخصی‌شان دست به شایعات می‌زنند. به گفته‌ی او، تمام دستگاه دولت در ایجاد ثبات اقتصادی، حفظ قیمت‌ها و عرضه‌ی مواد کافی دست به کار شده است.

آقای غنی گفت که به‌خاطر ایجاد ثبات اقتصادی در بازارها، هدایت توزیع 24 هزار تُن گندم از ذخایر استراتژیک دولتی به قشر آسیب‌پذیر کشور را صادر کرده است.

رییس جمهور غنی همچنان گفت که دولت تصمیم گرفته است که در حدود یک‌هزار واگون روغن را که بنابر مشکلات قانونی در بندرهای شمال کشور متوقف بود، بدون اجراآت جریمه اجازه بدهد تا وارد بازار شود.

اشرف غنی تأکید کرد که برای سهولت ترانزیت هدایت داده شده تا گمرکات عمده‌ی سرحدی کشور به‌گونه‌ی 24 ساعته باز باشد. به گفته‌ی او، در حال حاضر هزاران واگون مواد خوراکه از راه حیرتان، شیرخان بندر و تورغندی در حال واردشدن به کشور است.

غنی در بخشی از صحبت‌هایش گفت که در کمتر از 15 روز آینده 75 هزار تُن گندم از هند وارد کشور می‌شود و 50 هزار تُن گندم دیگر از سوی تاجران کشور از هند خریداری شده است.

وی علاوه کرد که به وزارت‌های مالیه و خارجه هدایت داده است تا به‌خاطر مهارکردن سراسیمگی که اساس اقتصادی ندارد، به تمام تاجران عمده‌ی مواد غذایی و اولیه تسهیلات خریداری مواد اولیه و غذایی را در حالات اضطرار و عاجل فراهم کنند.

غنی گفت: «در عین حال، دولت افغانستان در همکاری با جمهوری خلق چین، جمهور هند و دیگر کشورهایی که در مدیریت حالات اضطراری تجربه‌ی بهتر دارند، برای واردکردن ادویه‌ی لازم کار خواهد کرد تا افغانستان دچار کمبود ادویه نشود.»

این در حالی است که در دو روز اخیر بهای مواد غذایی از جمله آرد و روغن به‌شکل سرسام‌آوری در بازارهای شهر کابل به دلیل ترس از گسترش ویروس کرونا افزایش یافته است. روز گذشته یک بوجی آرد در بدل 2500 افغانی نیز به فروش رسیده بود.

به دنبال آن، وزارت داخله اعلام کرد که پولیس در هماهنگی با شهرداری کابل، عمده‌فروشی‌هایی که دست به گران‌فروشی و احتکار بزنند را مُهر و لاک و مالکان آن‌را جریمه می‌کنند.

حکم توزیع 24 هزار تُن گندم به قشر آسیب‌پذیر صادر گردید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد