حکومت-برای-بهبود-کسب-و-کار،-روی-ده-شاخص-فعالیت-میکند

شورای عالی اقتصادی فیصله نمود که وزارت خانه ها در همکاری با شرکت ریفورماتیکس روی ده شاخص تعیین شده برای بهبود وضعیت کسب و کار در کشور فعالیت نماید.

به گزارش افغان خبر: جلسۀ شورای عالی اقتصادی روز گذشته به ریاست محمداشرف غنی رئیس جمهور کشور، روی طرحهای بهبود شاخصهای کسب و کار در افغانستان و نیز انکشاف سکتور انرژی و بلندبردن ظرفیت تولید انرژی بحث کرد.

محمدهمایون رسا وزیر تجارت و صنایع کشور ابتدا گزارش مفصل را در مورد تکمیل موفقانه ادغام اداره آیسا با وزارت تجارت به جلسه ارائه کرد.

او اظهار داشت که از آغاز ایجاد مرکز واحد خدمات ثبت و صدور جوازها تا اکنون در مجموع ۶۵۰۰ جواز که شامل ۱۵۰۰ جواز جدید و ۴۵۰۰ جواز تمدید می باشد، صادرشده که از این ناحیه ۲,۵ میلیون دالر عواید جمع اوری گردیده است.

سپس گزارش مکمل در خصوص نتایج تحقیقات کمپنی ریفورماتیکس از سوی وزیر تجارت و مسوولین کمپنی متذکره به جلسه ارائه گردید. مسوولین وزارت تجارت گفتند که از چندی بدینسو با کمپنی "ریفورماتیکس" که از طرف صدراعظم پیشین گرجستان ایجاد گردیده است، در بخش تقویت و بلندبردن شاخصهای کسب و کار و عرضه خدمات عامه، مشترکاً کار می نمایند.

وزیر تجارت کشور گفت که کمپنی مذکور مجموعاً ۱۶۸ پیشنهاد را در بخشهای مختلف بهبود شاخصهای کسب و کار در افغانستان ارائه کرده که تطبیق این طرح، افغانستان را در بهبود عرضۀ خدمات و توسعه محیط تجارت کمک خواهد کرد.

او خاطرنشان کرد که کمپنی مذکور دارای کدر تخصصی بوده که از زمان تأسیس در سال ۲۰۱۲ تا اکنون تحت نظر صدراعظم پیشین گرجستان مدیریت میگردد.

وزیر تجارت افزود که این کمپنی برای فراهم آوری زمینه‌های توسعه محیط تجارت دارای تجارب عالی بوده که کشور گرجستان را از رده بندی ۱۰۸ به درجه ۸ در شاخص انجام کسب و کار ارتقا داده است.

وزیر تجارت گفت که افغانستان میتواند با استفاده از تجارب کمپنی ریفورماتیکس و تجربه گرجستان، در خصوص مهیا ساختن شرایط بهتر تجارت و سرمایه گذاری، عرضۀ خدمات بهتر تجارت و سادهسازی طرزالعملهای کاری اقدامات موثر را روی دست گیرد.

متخصصین ریفورماتیکس، افغانستان را در ۱۰ شاخص کسب و کار (شروع کسب و کار/تجارت، جواز ساختمانی، دسترسی به برق، ثبت املاک، دسترسی به کریدت/قرضه، حفاظت سرمایه گذاران کوچک، پرداخت مالیات، تجارت بیرون مرزی، اجرای قرارداد، حل و فصل ورشکستگی) مورد ارزیابی قرار داده، و برای ایجاد سهولت در راستای بهبود شاخص های متذکره، پیشنهادات مشخص را ارایه کرده است.

کمپنی ریفورماتیکس در بخش عرضه خدمات عامه و انکشاف سکتور انرژی نیز بررسی خویش را انجام داده و برای بهبود آنها پیشنهاداتی را مطابق به استندردهای بین المللی و تجارب کشور گرجستان به طور جداگانه ارائه نموده است.

در این جلسه، داکترعبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، علیاحمد عثمانی وزیر انرژی و آب، عبیدالله رامین عضو ولسی جرگه، جواد پیکار رئیس ادارۀ اراضی، شیرباز کمین زاده رئیس اتحادیۀ صنعت کاران در رابط به موضوع صحبت کردند و تأکید ورزیدند که برای عبور از وضعیت موجود نیاز به تغییرات و اصلاحات همه جانبه میباشد و طرحهای این چنینی میتواند این خواستهها را برآورده سازد.

رئیسجمهور کشور ضمن تشکری از کمپنی ریفورماتیکس و سکتور خصوصی که فضای بیشتر باورمندی را برای سرمایه گذاری در افغانستان فراهم کرده اند، گفت که حکومت اراده جدی برای آوردن اصلاحات دارد.

رئیسجمهورغنی گفت که جلب سرمایه گذاریها نیاز به بیمۀ دارد زیرا بدون بیمه و گرانتی، سرمایهگذاری دشوار به نظر میرسد. وی افزود که باید پیشنهادات مطرح شده در این زمینه طبقه‏ بندی و دیده شود که کدام طرح با هزینۀ کمتر، موثریت بیشتر و وقت اندک میتواند تطبیق گردد.

رئیس جمهور در زمینه به وزرای مالیه، اقتصاد و تجارت وظیفه سپرد، تا با کمپنی ریفورماتیکس روی طرح ایجاد شرکت بیمه به سطح سرمایه گذاری های کوچک و متوسط صحبت نمایند.

جلسه فیصله کرد، بخاطر اجرایی شدن پیشنهادات کمپنی ریفورماتیکس، در صورتیکه نیاز به تعدیل برخی قوانین، مقرره ها و طرزالعملها باشد موضوع تحت نظر محمدسرور دانش معاون دوم رئیس جمهور و رئیس کمیتۀ قوانین کابینه و نیز از لحاظ تخنیکی در کمیتۀ اقتصادی شورای وزیران بررسی و جهت تصمیم گیری به شورای عالی اقتصادی ارجاع گردد.

حکومت برای بهبود کسب و کار، روی ده شاخص فعالیت میکند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد