خانواده-قربانیان-خواستار-شناسایی-عاملان-حمله-شدند

مسوولان آموزشگاه کاج و خانواده‌های شهدا در نخستین سالگرد حمله بر این آموزشگاه، از حکومت سرپرست خواستار تامین امنیت تمام مراکز آموزشی شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ از نخستین سالیاد شهدای آموزشگاه کاج روز ( شنبه، ۸ میزان) از سوی آموزشگاه کاج و خانوادهای شهدا در غرب کابل گرامی‌داشت شد.

نجیب‌الله نجیب، مسوول آموزشگاه کاج در این مراسم گفت که با گذشت یک سال، هنوز عاملان رویداد کاج از سوی امارت اسلامی شناسایی و بازدشت نشده اند. او از حکومت سرپرست خواست که عاملان این حمله را بازداشت و به پنجه قانون بسپارد.

نجیب در این مراسم خطاب به دانش‌آموزان گفت که از علم و دانش دست نکشند و از حکومت سرپرست خواستار بازگشایی دروازه‌ مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران بازمانده از علم و دانش شد.

حمیده شیوا یکی از دانش‌آموزان آموزشگاه کاج در این مراسم گفت: با آن که یک سال از حادثه تلخ کاج می‌گذرد اما؛ از درس و تعلیم دوری نکرده و به درس‌های خودش ادامه داده است. او از امارت اسلامی خواست که دروازه‌ مکاتب و دانشگاه‌ها را به‌روی دختران این سرزمین بازگشایی نماید.

محمد رضا احمدی، یکی از خانواده‌های شهدا در این مراسم گفت که حکومت سرپرست باید امنیت تمام مراکز آموزشی غرب کابل را تامین و در راستای بهبود امنیت شهروندان توجه جدی نماید.

آقای احمدی از حکومت سرپرست و جامعه جهانی خواست که عاملان حمله آموزشگاه کاج را بازداشت و به پنجه قانون بسپارند. او همچنان خواستار بازگشایی دروازه مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران شد.

همزمان با سالیاد قربانیان مرکز آموزشی کاج، هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) روز گذشته (شنبه، 8 میزان) گفته است که در کنار قربانیان و کسانی‌که در این رویداد و دیگر رویدادهای «خشونت‌آمیز» در افغانستان آسیب دیده‌اند، می‌ایستد.

با این حال، هشتم میزان سال گذشته مرکز آموزشی کاج مورد حمله انتحاری قرار گرفت که در آن دست کم 54 دانش‌ آموزش که بیشترشان دختر بودند، کشته و بیش از 114 دانش آموزش دیگر زخمی شدند.

پیش از حمله بر مرکزآموزشی کاج، در 27 حوت 1396 مرکز آموزشی کوثر دانش، در 25 اسد 1397 آموزشگاه موعود در غرب کابل مورد حمله انتحاری قرار گرفتند.

در 18 ثور 1400، دو انفجار پی‌هم در برابر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل به وقوع پیوست که در آن نزدیک به 100 دختر دانش‌آموز کشته و نزدیک به 200 تن دیگر زخمی شدند.

در 30 حمل سال 1401 خورشیدی، مرکز آموزشی  ممتاز هم مورد دو حمله انفجاری قرار گرفت و در آخرین مورد مکتب لیسه عبدالرحیم شهید نیز مورد حمله انتحاری قرار گرفت.

در نتیجه این حملات بر مراکز آموزشی صدها دانش آموز کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند. عاملان این حملات تا کنون شناسایی نشده است.

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

خانواده قربانیان خواستار شناسایی عاملان حمله شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد