خبرنگاران-خارچشم-حکومت-هستند

شماری از خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ها می‌گویند؛ حکومت از دادن معلومات به خبرنگاران هراس دارند و کارمندان رسانه‌ی را به عنوان خار چشم دولت مردان تلقی میکند

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز، فهیم دشتی رییس اجرایی اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان امروز (چهار شنبه 18حوت) در برنامه دو روزه دسترسی به اطلاعات تحت نام "مثلث دسترسی به اطلاعات" گفت؛ ادارات دولتی حق ندارند که از متقاضی معلومات دلیل بخواهند و یا اطلاعات را ارائه نکنند.

آقای دشتی در روز پایانی نشست دو روزه "مثلث دسترسی به اطلاعات" گفت؛ کمیسیون حق دسترسی به اطلاعات از یک سال به اینسو ایجاد شده است اما شماری از خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ی انتظار دارند که این نهاد راه صد ساله را در یک شب سپری کنند و این کار غیر ممکن است.

دشتی بیان داشت؛ انگیزه ارائه اطلاعات از سوی حکومت وجود ندارد و مشکلی که سد راه این پروسه است، نبود آگاهی از قانون میباشد.

صیف الله صدیقی که به نمایندگی از دادگاه عالی صحبت میکرد گفت؛ شماری از خبرنگاران معلوماتی را درخواست می‌کنند که خلاف قانون حق دسترسی به معلومات است مانند تغییر و تبدیل قضات در کشور را که دادگاه عالی هیچ وقت این گونه معلومات را در اختیار رسانه ها قرار نمیدهد و جزء اطلاعات محرم است.

صدیقی افزود؛ دادگاه عالی از سال 1396 آماده است که با کمیسیون حق دسترسی به اطلاعات همکاری همه جانبه کند.

اما فهیم دشتی در جواب نماینده دادگاه عالی گفت؛ ارائه معلومات از تغییر و تبدیل قضات حق مردم است که بدانند؛ کدام قاضی در کدام ولایت مقرر شده است و هیچ وقت ارائه معلومات در رابطه به قضات محرم نیست و دادگاه عالی خلاف قانون حق دسترسی به اطلاعات کار میکند.

در همین حال شماری از خبرنگاران ولایات کشور گفتند؛ انان هفته‌ها و ماه‌ها به دنبال معلومات پشت درهای ادارات دولتی میروند اما مقامات دولتی بدون کدام دلیل از ارائه معلومات سر باز میزنند.

غفوری یک تن از خبرنگاران آزاد گفت؛ " من در ولایت غور کار میکنم و والی این ولایت تمام اطلاعات را در انحصار خود قرار داده است و هیچ کس بدون او حق دادن معلومات را به خبرنگاران ندارند".

از سوی دیگر محمد ولی حدید یکی دیگر از خبرنگاران گفت؛ برای تهیه گزارش تحقیقی ماه‌ها به دنبال منابع گشته است اما در نهایت معلومات لازم را از ادارات دولتی گرفته نتوانسته است.

نشست دو روزه دسترسی به اطلاعات تحت نام "مثلث دسترسی به اطلاعات" به مدت دو روز از سوی اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان و دیگر نهادهای خبرنگاری در کابل برگذار شده بود که امروز به پایان رسید.

 

 

خبرنگاران خارچشم حکومت هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد