خشونت-جنسیتی-بر-زندگی-زنان-سایه-افگنده-است

شبکه زنان افغان با ابراز نگرانی می‌گوید که خشونت های مبتنی بر جنسیت باعث شده تا زنان ازحق و حقوق شان در تمام عرصه‌های زندگی محروم شوند.

به گزارش افغان نیوز: روشن سیرت، رئیس شبکه زنان افغان، امروز یکشنبه( 21، جدی ) طی یک کنفرانس خبری در کابل گفت: صلح پایدار و سراسری زمانی در کشور تامین خواهد شد که خشونت های مبتنی بر جنسیت علیه زنان از بین برود. اما متاسفانه هنوزهم تبعیض علیه زنان به قوت خویش باقیست.

خانم سیرت بیان کرد؛ متاسفانه ناامنی‌ها، فقر و بیکاری، پایین بودن سطح آگاهی زنان، رسوم نادرست اجتماعی و ضعف دسترسی زنان به عدالت در مناطق دور دست باعث شده که زمینه خشونت ها علیه زنان بیشتر افزایش یابد.

او گفت: کمپاین 16 روزه منع خشونت علیه زنان که در کابل و هفت زون کشور "شمال، شرق، جنوب شرق، جنوب غرب، غرب و شمال شرق" راه اندازی شده بود، نشان می‎‌دهد که جرایم تجاوز جنسی، قتل، جراحت و معلولیت، لت و کوب، دشنام و تحقیر، آزار و اذیت، اجبار برای خود سوزی و خودکشی، نکاح اجباری و سایر جرایم نیز هنوز وجود دارد که نگرانی‌های برای زنان کشور به جود آورده است.

از سوی هم، روشن مشعل معاون شبکه زنان افغان گفت؛ از میان یک هزارو 501 قضیه که در اداره لوی سارنوالی به ثبت رسیده، کابل با ثبت 814 مورد خشونت علیه زنان در جایگاه نخست، ولایت بلخ با ثبت 430 مورد در جایگاه دوم، ولایت هرات با ثبت 303 مورد خشونت علیه زنان در جایگاه سوم قرار داشته و سایر ولایت های دیگر به همین ترتیب در رده های بعدی قرار دارد.

او گفت: حکومت مکلف است که فرهنگ سازی اجتماعی را ترویج دهد تا زنان بتوانند در تمام تصمیم گیری‌های بزرگ نقش فعال داشته باشند؛ زیرا آنان نیمی از پیکر جامعه است.

به گفته وی، اگر حکومت و نهاد‌های عدلی و قضایی به خواست‌های زنان افغان توجه جدی نکنند؛ زنان در برابر بی عدالتی‌ها به مبارزات شان ادامه خواهند داد. زیرا زنان نیز حق دارند در تعیین سرنوشت شان تصمیم گیرنده باشند نه کسی دیگر.

این درحالی است که همواره شبکه زنان افغان از تبعیض جنسیتی در برابر زنان دادخواهی کرده و مدعی است که زنان کشور قربانی بی عدالتی‌ها شده و از حق و حقوق شان در تمام عرصه‌های زندگی محروم مانده اند.

خشونت جنسیتی بر زندگی زنان سایه افگنده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد