خشونت-علیه-خبرنگاران-در-سال-جاری-درصد-افزایش-یافته-است

بر اساس نظر سنجی که اتحادیه ملی ژورنالیستان از خبرنگاران در ۱۱ ولایت انجام داده است میزان خشونت علیه آنها در سال جاری ۴۰ درصد افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

به گزارش افغان خبر؛ فهیم دشتی رئیس اتحادیه ملی ژورنالیستان امروز ( پنج شنبه 8 میزان) در یک برنامه خبری گفت؛ شرایط خبرنگاران در ولایت قندوز، غزنی، ننگرهار و کابل نگران کننده است و به اساس نظر خواهی که اتحادیه ملی ژورنالیستان انجام داده است، حدود 70 درصد خبرنگاران از وضعیت امنیتی رضایت ندارند.

آقای دشتی گفت؛ در سال 2015، 39 مورد خشونت علیه خبرنگاران صورت گرفته بود  اما این رقم در هفت ماه سال جاری به 60 مورد رسیده است که افزایش چشمگیر را نشان می‌دهد. او افزود؛ حکومت باید جدی عمل کند و عاملان خشونت علیه خبرنگاران را مورد مجازات قانونی قرار دهد.

دشتی بیان کرد؛ بر اساس نظر خواهی  که از 1088 خبرنگار زن و مرد، در 11 ولایت صورت گرفته است، 60 درصد ژورنالیستان از حق دسترسی به اطلاعات در ادارات دولتی شکایت دارند.

قانون حق دسترسی به اطلاعات در روزهای آغازین حکومت وحدت ملی توسط محمد اشرف غنی رئیس جمهور توشیح شد اما از آن زمان تا اکنون جنبه عملی پیدا نکرده است.

دشتی بیان میکند؛ زنان در دسترسی به اطلاعات مورد اذیت و آزار جنسی در ادارات دولتی قرار می‌گیرند و حکومت هیچ اقدام در این زمینه نکرده است.

به گفته این روزنامه نگار؛ رسانه‌ها با مشکل اقتصادی روبرو اند و جامعه جهانی باید از رسانه‌های کشور حمایت کند. او افزود؛ به دلیل ضعف اقتصادی در سال گذشته ده‌ها رسانه جواز نامه خود را باطل کرده است.

رئیس اتحادیه ملی ژورنالیستان گفت؛ خواست این نهاد رسیدگی به پرونده‌های خشونت علیه خبرنگاران از سوی حکومت است.

آقای دشتی بیان کرد؛ صندوق حمایت از خبرنگاران ایجاد شده است و رئیس جمهور کشور نیز وعده حمایت از این صندوق را سپرده است. او افزود؛ خبرنگاران که در جنگ جان‌های خود را از دست می‌دهد باید مورد حمایت این صندوق قرارگیرد.

خشونت علیه خبرنگاران یکی از مشکلات جدی سر راه روزنامه نگاران در کشور حساب میشود و حکومت با وجود تعهد نسبت به حمایت از آزادی بیان، خشونت گران علیه خبرنگاران را مورد مجازات قرار نمی‌دهد.

خشونت علیه خبرنگاران در سال جاری 40درصد افزایش یافته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد