خشکسالی-زندگی-هزار-خانواده-بامیانی-را-تهدید-می-کند

مقامات در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری بامیان میگویند که بر اساس سروی‌های این اداره، ۱۵ هزار روستا در این ولایت و بیش از ۵۱ هزار فامیل در ولسوالی‌های مختلف بامیان با خطر شدید خشک‌سالی مواجه اند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: انجنیرعبدالوهاب محمدی، رئیس زراعت بامیان گفته است که خشکسالی در ولسوالی های بامیان زندگی 50 هزار خانواده را تحدید میکند اما ریاست زراعت این ولایت با همکاری ادارۀ غذا و زراعت ملل متحد و کمیته ملی مبارزه با حوادث طبیعی، برای مبارزه با پیامدهای ناشی از خشکسالی، ۱۱ هزار متریک تُن مواد غذایی عمدتا غله در مرکز و شمار از ولسوالی‌های بامیان، ذخیره کرده اند.

آقای محمدی گفته است: "ولسوالی‌ها به اساس آسیب و شدت خشکسالی درجه‌بندی شده و ما ولسوالی‌های را که آسیب‌پذیری‌اش زیاد است، کمک زیاد و بسته‌های کمکی جامع را برای شان فراهم می‌کنیم، و در کل متضررین خشکسالی را کوشش می‌کنیم که حمایت شود و تلاش می کنیم اثرات که بالای معیشت زندگی شان گذاشته است، جبران کنیم".

رئیس زراعت بامیان می‌گوید که آنان در مورد تخم‌های اصلاح‌شدهٔ تحقیق می‌کنند که در برابر خشکسالی مقاوم است و برای جلوگیری از گسترش آسیب خشکسالی، در سال‌های آینده این گونه تخم را در اختیار دهقانان این ولایت قرار خواهند داد.

کمیتۀ مبارزه با حوادث بامیان می‌گوید که تنها در ولسوالی ورس ۶ هزار فامیل، بیش از ۱۴ هزار جریب زمین و بیش از ۲۴۳ هزار اصله نهال مثمر از اثر خشک‌سالی متضرر و یا از بین رفته است.

به گفتۀ امان اخلاقی، مدیر ارزیابی خسارات این کمیته، تیم‌های ارزیابی این اداره با همکاری مردم و شوراهای محل، از یک ماه قبل تحقیقات و سروی شان را از ولسوالی ورس که با خطر شدید خشکسالی مواجه است، آغاز کرده اند.

آقای اخلاقی به صدای امریکا گفته است: "چگونگی همکاری میان مردم، دقیقاً برای آنها آموزش داده شده و کمیته‌های کاهش حوادث در قریه‌ های آسیب پذیر تشکیل شده، تا با هماهنگی قبل از اینکه دولت و موسسات رسیدگی کند، آنها از طریق کمیته بتواند بعضی مساعدت‌ها را جمع‌آوری کرده به متضررین بدهد."

باشندگان محل و رؤسای شوراهای انکشاف محلی، می‌گویند که از اثر خشکسالی در ولسوالی‌های ورس، پنجاب وسیغان نزدیک به ۸۰ درصد و در ولسوالی‌های یکاولنگ نمبر ۱و ۲ و مرکز بامیان بیش از ۵۰ درصد حاصلات زراعتی از بین رفته است.

رسول صالح، رییس شورای انکشافی روستای جگره خیل مرکز بامیان گفته است: "از طرف ریاست زراعت متاسفانه هیچ‌گونه ورکشاپ گرفته نشده و برای مردم آگاهی‌دهی نشده، گرچند از طرف مقام ولایت در اول سال دو یا سه جلسه گرفته شد که والی مردم را آگاه ساخت که خیلی از مناطق در خطر خشکسالی است."

دهقانان بامیان می‌گویند که امسال به اثر خشکسالی و کم آبی، آنها در نیمهٔ ماه اسد به جمع‌آوری محصولات زراعتی از جمله کچالو شروع کرده اند، در حالی که در سال‌های قبل تا ماه میزان، مزارع را آبیاری می‌کردند.

بیشتر منابع آبی را در افغانستان برف و بارندگی‌های موسومی تشکیل می‌دهد، اما در سال‌های اخیر به اثر تغییرات اقلیمی میزان بارندگی‌های زمستانی کاهش یافته که منجر به خشکسالی شده و نگرانی دهقانان و مسؤلان را برانگیخته است.

خشکسالی زندگی 50 هزار خانواده بامیانی را تهدید می کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد