خوشکسالی؛-کاهش-درصدی-کشت-کوکنار-در-فراه

شماری از مقام های محلی ولایت فراه گزارش می دهند که خشکسالی های اخیر در کشور باعث شده که کشت کوکنار در ولایت فراه ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش افغان نیوز: شماری از اعضای شورای ولایتی فراه، امروز چهارشنبه( 25 ثور) در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز تصریح نمودند؛ طی سالهای اخیر که خشکسالی شدت یافته است، مزارع و کشت کوکنار دچار امراض و آفات نباتی شده و در محصولات کمتر از آن بدست می آید.

خیر محمد نورزی عضو شورای ولایتی فراه در این مورد گفت؛ از آن جای که زمین های رزاعتی کوکنار نیاز به مراقبت های جدی و آب فراوان دارد به دلیل خشکسالی های اخیر، کشاورزان نتوانستند محصول خوبی از کوکنار به دست آورند.

آقای نورزی می افزاید؛ مزارع کوکنار سالهای پار با آفاتی که دچار شده بود، دهاقین کوکنار را با تلاش و زحمت های فراوان مواجه کردند و این بیماری نباتی نمی گذاشت که این محصول قابل برداشت بماند و در نتیجه خراب می شد.

وی تصریح کرد که کشاورزان بدیل کشت کوکنار در این ولایت را محصولایتی از قبیل گندم، ماش، سبزی جات و تربوز قرار داده اند و از این طریق توانسته اند برداشت خوبی داشته باشند.

او علاوه می کند: طالبان ضمن اینکه از زمین های رزاعتی کوکنار محصولات و مالیه های به دست می آورند، از قاچاق آن به کشورهای ایران، ترکیه و سایر کشورها نیز مفاد به دست می آوردند.

نورزی اظهارداشت که طالبان از هر 15 تا 15 کیلو کوکنار به مقدار یک کیلو که مبلغ 5 تا 10 هزار افغانی می شود، از دهاقین مالیه می گیرند.

آقای نورزی خاطرنشان نمود که نیروهای امنیتی نیز به دلیل خارج بودن این ساحات از دست شان نمی توانند ممانعتی برای کشت مواد مخدر داشته باشند و مردم هر چیزی که مفاد بیشتر داشته باشند دست به کشت آن محصول می زنند.

خوشکسالی؛ کاهش 50 درصدی کشت کوکنار در فراه

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد