دارایی‌های-بانک-داری-۴-۵-درصد-افزایش-یافته-است

مسوولان بانک مرکزی می‌گویند که دارایی‌های بانک داری نسبت به سال گذشته ۴.۵ درصد که ۱۳ میلیارد افغانی می‌شود، افزایش یافته است.

به گزارش افغان نیوز: نصاراحمد یوسفزی، رییس نظارت بانک‌های بانک مرکزی، امروز( سه‌شنبه، ۷ دلو) در برنامه حسابدهی دولت به ملت گفت که در سراسر کشور ۱۲ بانک تجارتی با ۴۱۲ نمایندگی و ۱ هزار و ۵۵۷ صرافی در عرصه خدمات بانک داری و خدمات پولی فعالیت دارند. 

آقای یوسفزی افزود که دارایی‌های بانک داری در بخش اسلامی امسال ۲۸ درصد نسبت به سال پیش افزایش یافته و بانک مرکزی تلاش دارد که صرافی‌ها را به شرکت‌های صرافی تبدیل نماید تا ارایه خدمات آنها بیشتر و بهتر شود. 

میر عزیز بره‌کی، رییس بخش تادیات بانک مرکزی در این نشست گفت که در سال ۱۳۹۹ قرار داد چاپ بانک نوت‌های کوچک( ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ افغانی) به ارزش ۱۰ میلیارد افغانی امضا شده و قرار است تا ماهای آینده بانک‌ نوت‌های تازه در مرکز و ولایت‌های کشور توزیع گردد. 

آقای بره‌کی افزود که امسال ۳۳ میلیارد افغانی پول جدید در بازار تزریق گردیده و در مجموع از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۹ خورشیدی ۵۸ میلیارد افغانی پول فرسوده شده از بازار جمع آوری و از بین برده شده است. 

او تاکید کرد که هم اکنون ۲۹۳.۴ میلیارد افغانی بانک نوت‌های کاغذی و ۶۱۷.۴ میلیون افغانی بانک نوت‌های فلزی در بازار در گردش است. 

نجیب‌الرحمن اثیر، رییس بخش عملیات بازار‌ بانک مرکزی گفت که نرخ تورم در ده ماه اول سال مالی ۱۳۹۹ خورشیدی ۵.۵۸ درصد بود که این رقم در زمان مشابه سال گذشته ۲.۳۷ درصد بوده است. او تاکید کرد که نرخ ۵.۵۸ درصدی تورم به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته بودن مرزهای کشور بوده است. 

آقای اثیر افزود که در آغاز سال ذخایر بانک مرکزی ۷ میلیارد و ۹۹۴ میلیون دالر بود و در آخر سال مالی جاری به ۸ میلیارد و ۱۸۸ میلیون دالر افزایش یافته است. 

بااین‌حال گفته می‌شود که عواید بانک مرکزی امسال از ۲۹ میلیارد  به ۸۰۰ میلیون افغانی که ۹۸ درصد می‌شود  کاهش یافته است. رییس بخش عملیات بازار بانک مرکزی کاهش عواید این بانک را به دلیل گسترش ویروس کرونا می‌پذیرد؛ اما در این مورد وضاحت بیتشر نمی‌دهد.

دارایی‌های بانک داری ۴.۵ درصد افزایش یافته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد