دختران-زیر-سن-افغان-در-معرض-خطر-قرار-دارند

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد می‌گوید که با افزایش خشونت روز افزون، فقر و پایبندی به برخی از اعتقادات و رفتارهای سنتی در افغانستان، دختران زیر سن در معرض خطر قرار دارند.

به گزارش افغان نیوز: در اعلامیه این نهاد که امروز سه شنبه(10، سرطان) منتشر شده، آمده است که با افزایش خشونت روز افزون، فقر و پایبندی به برخی از اعتقادات و رفتارهای سنتی در افغانستان، خصوصا در روستاها و مناطق دور افتاده، دختران زیر سن در معرض خطر قرار دارند.

بر اساس اعلامیه: "این خطرات نه تنها دختران را از حقوق بشری شان دور نگه میدارد، بلکه باعث محدود شدن حقوق اجتماعی آنها، جلوگیری از تعلیم وتربیه، وارد کردن آسیب ها، مختل کردن محافظت آنها، و تهدیدات صحی از جمله صحت باروری ، برنامه ریزی خانوادگی، و حقوق مادرانه‌ی آینده شان نیز می شود."

داکتر ناتالیا کانم، رییس اجراییه صندوق جمعیت ملل متحد می‌گوید: "رفتارهای مضر علیه دختران باعث ایجاد صدمات عمیق و دوامداری می شود، و حق شان‌را جهت رسیدن به ظرفیت کامل، از ایشان سلب می کند."

اعلامیه افزوده است که بسیاری از اعمال که نقض حقوق بشر عنوان شده اند، ناشی از هنجارهای تبعیض آمیز جنسیتی است که موجب نابرابری می شود و این اعمال، بدون توجه به رضایت زنان و دختران، علیه آنان تحمیل می شوند.

در همین حال، این نهاد گفته است که خشونت علیه زنان در جریان قرنطین ویروس کرونا افزایش یافته است. دادستانی کل کشور، ۲۴۹ قضیه‌ی لت و کوب بانوان،را در جریان ثبت کرده است.

به گفته ناتالیاکانم: "این پاندمی هم کار ما را سخت تر، و هم فوری تر می کند، زیرا بسیاری از دختران اکنون در معرض خطر هستند، ما تا زمانی که حقوق، انتخاب ها و اختیارات فزیکی دختران را کاملا به خودشان تعلق ندهیم، متوقف نخواهیم شد."

سازمان ملل گفته است که این وظیفه دولت ها است که از پایان دادن به خشونت ها علیه دختران  اطمینان حاصل کنند، زیرا آنها معاهدات بین المللی را برای حمایت از حقوق زنان و اطفال به تصویب رسانده اند. در اعلامیه آمده است: "افغانستان برای حمایت از اطفال، از جمله ازدواج زودهنگام، بیشر کنوانسیون های بین المللی را امضاکرده است. از منظر پالیسی، تدابیر ملی برای از بین بردن ازدواج زود هنگام و اطفال در افغانستان، به تصویب رسیده است و  این یک پیشرفت اساسی در پیشگیری و  پایان دادن به ازدواج زودهنگام در  این کشور است، اما اجرای آن همچنان یک چالش است که خواستار اقدام دولت و  همه همکاران ملی و بین المللی است."

این نهاد تاکید کرده است که ازدواج اطفال و زودهنگام یک نقض اساسی حقوق بشری است كه دختران را از تحصيل، صحتمندی، سلامتی، موفقیت دراز مدت باز داشته و این حقوق را از آنها سلب می کند. از بین بردن ازدواج اطفال نیاز به اقدام مشترک دولت افغانستان، جوامع مذهبی و روحانیون، جامعه مدنی و همکاران ملی و بین المللی دارد.

بر اساس اعلامیه: "ما باید تعهد خود را در این زمینه تجدید نموده و اطمینان حاصل کنیم که با جلوگیری از این عمل نادرست، دختران را محترم شمرده و حقوق آنها را رعایت نماییم."

دختران زیر سن افغان در معرض خطر قرار دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد