در-سال-گذشته-از-معدن-و-نیروی-کار-افغانستان-بهره-برداری-نشده-است

مسئولان وزارت معادن و پترولیم می‌گویند؛ افغانستان دارای منابع معدنی و نیروی کار فراوان است اما از این منابع در ۱۵ سال گذشته درست استفاده نشده است.

به گزارش افغان خبر؛ انجنیر میراحمد قاسمی سرپرست  و معین تخنیکی وزارت معادن و پترولیم امروز (یک شنبه 4 میزان) در یک برنامه خبری گفت؛ افغانستان سالانه بیش از 3.5 میلیارد دلار مواد ساختمانی از کشورهای خارجی وارد میکند که اگر این مواد در داخل کشور تولید شود میتواند زمینه اشتغال برای ده‌ها هزار افراد بیکار را فراهم کند و مانع فرار سرمایه از کشور شود.

قاسمی افزود؛ در 15 سال گذشته سرمایه گذاری در بخش تولید مواد ساختمانی در کشور صورت نگرفته است و اکنون باید از سکتور خصوصی دعوت شود که در این بخش سرمایه گذاری نماید.

به گفته‌ی این مقام وزارت معادن و پترولیم؛ تنها 30 درصد مواد ساختمانی از داخل کشور تامین میشود و 70 درصد دیگر آن از کشور های خارجی وارد میشود. او افزود؛ این کشور دارای بهترین مواد معدنی است و باید روی آن کار صورت گیرد.

قاسمی بیان کرد؛ افغانستان بهترین منابع سمنت را داراست اما از این منابع استفاده کافی صورت نگرفته است. او افزود؛ در حال حاضر روزانه 900 تن سمنت در داخل کشور تولید میشود، اما هر روز 40هزار تن سمنت در سراسر کشور نیاز است.

به گفته‌ی سرپرست وزارت معادن و پترولیم؛ مصرف سیخ گول در یک سال حدود 4 میلیون تن به ارزش 300 میلیون دلار است که از این مجموع در داخل کشور تنها 600 هزار تن آن تولید میشود.

قاسمی افزود؛ حکومت وحدت ملی تلاش دارد تا تولیدات داخلی را حمایت کند و از سکتور خصوصی در این زمینه استفاده نماید.  

افغانستان کشوری است که سرشار از منابع طبیعی اما در سال‌های اخیر با وجود نیروی کار فراوان و امکانات کافی از این منابع استفاده نشده است.

 

در 15 سال گذشته از معدن و نیروی کار افغانستان بهره برداری نشده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد