در-شش-ماه-گذشته-تنها--درصد-بودجه-انکشافی-دولت-به-مصرف-رسیده-است

وزیر مالیه می گوید: از آغار سال مالی ۹۶ تاکنون طبق بررسی های این وزارت ادارات دولتی تنها ۱۵.۵ درصد بودجه انکشافی شان را توانسته اند به مصرف برسانند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: اکلیل حکیمی وزیر مالیه کشور امروز شنبه(20 جوزا) که در جلسه استجوابیه مجلس نمایندگان فراخوانده شده بود گفت: فساد و ناامنی دامن گیر همه اراکین دولتی است که هنوز وزارت خانه ها به آن آلوده اند و به همین دلیل سرمایه گذاری ها به درستی صورت نمی گیرد.

حکیمی تصریح نمود؛ بعضی پروژه ها به دلیل کم هزینه بودن و به صرفه بودن شان از داخل کشور برگزیده می شود.

وی به عنوان نمونه ایجاد منبع برق آفتابی در ولایت فراه را یاد کرد که با صرفه تر از برق وارداتی ایران و ترکمنستان به هرات است، روی این ملحوظ بخشی از برق هرات از این منبع تولید خواهد شد.

اکلیل با رد ترفه رفتن مسولان وزارت ها علاوه کرد که آنها هیچ گونه توجیهی برای عدم مصرف بودجه هایشان ندارند و سهل انگاری و فساد در داخل این ارگان ها باعث عدم مصرف بودجه می شود.

آقای حکیمی یادآور شد که سرک ارزگان- قندهار نیز زیر کار قرار دارد و برای کشیده شدن سرک فرعی از وزارت دفاع خواسته شده تا در این راستا در تامین امنیت آن همکاری نماید.

وزیر مالیه اظهار داشت سرک قیسار- لامان که مشکل داشت بدون  هدر رفتن وقت کارش  شروع شده و بخاطر مشکل بودجه به چند قطعه تقسیم شده که از سوی بانک آسیایی تمویل می شود.

وی همچنان افزود که کار بند برق خوست نیز شامل بودجه شده و دیزاین آن مورد تایید این وزارت بوده که درتطبیق آن وزارت مالیه متعهد می  باشد.

او علاوه می کند که پروژه های انتقالی باید به شورای عالی اقتصادی ریاست جمهوری ارایه شود و در این جلسه که رهبری آن به دست رئیس جمهور می باشد نمایندگان ارگان های پارلمان حضور داشته باشند و وزارت مالیه در این جسله پیشنهاد می کند که معضلات موجود در این پروژه ها را حل نمایند.

حکیمی افزود که پروژه ها در کل با مشکلات امنیتی ، قراردادها، ظرفیت، فساد اداری، تدارکاتی و مشکلی در خود وزارت مالیه بوده که فعلا حل شده؛ مواجه است.

در شش ماه گذشته تنها 15.5 درصد بودجه انکشافی دولت به مصرف رسیده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد