دو-پروژه-بزرگ-انرژی-بزودی-در-ولایات-همجوارکابل-اجرا-میشود

وزارت انرژی و آب از آغاز کار روی دو پروژه بزرگ انرژی در ولایات همجوار کابل در آینده نزدیک خبر داده است.

به گزارش افغان نیوز: این دو پروژه شامل یک پروژه برق آفتابی و یک بند برق آبی روی دریای پنجشیر میباشد، افغانستان را یک قدم به سوی خودکفایی انرژی نزدیک می سازد

بر اساس معلومات وزارت انرژی و آب پروژه تولید انرژی آفتابی نغلو در ولسوالی سروبی ولایت کابل با ظرفیت مجموعی 100 میگاوات مورد مطالعه قرار گرفته که در حال حاضر این پروژه تحت مطالعه و دیزاین قرار دارد.

این پروژه به پنج بخش جداگانه تقسیم می شود، که در هر بخش آن برای تولید 200 میگاوات برق زمینه سازی گردیده است.

وزارت انرژی آب معلومات داده که در قدم نخست 20 میگاوات توسط بانک انکشاف اسلامی، 200 میگاوات توسط بانک انکشاف آسیایی، 40 میگاوات با IFC برای سرمایه گذاری سکتور خصوصی منظور گردیده  و 20 میگاوات دیگر آن توسط USAID و یا دولت افغانستان تمویل و نصب خواهد شد.

وزارت انرژی و آب این پروژه را فرصت مناسب برای سرمایه گذاری سکتور خصوصی می داند که با تکمیل آن مردم از انرژی های قابل تجدید آفتابی بهرمند خواهند شد.

پروژه دوم بند برق آبی باغدره یکی از پروژه های پلان خودکفایی انرژی کشور بوده، که بالای دریای پنجشیر میان ولایت پروان و کاپیسا واقع شده است.

این پروژه از 40 سال به این طرف توسط کمپنی های معتبر بین المللی مورد مطالعه قرار گرفته و  عنوان پروژه با اولویت بالا در سکتور انرژی افغانستان قلمداد می شود.

ظرفیت مجموعی این پروژه 240 میگاوات برق بوده که از لحاظ امکان سنجی اقتصادی، تخنیکی و زیست محیطی مورد توجه قرار گرفته و ظرفیت بندهای سروبی، نغلو و درونته را بالا می برد.

وزارت انرژی و آب  گفته که اعلان سرمایه گذاری این پروژه مورد تأیید شورای عالی اقتصادی قرار گرفته و فرصت مناسب سرمایه گذاری سکتور خصوصی پنداشته می شود.

دو پروژه بزرگ انرژی بزودی در ولایات همجوارکابل اجرا میشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد