دوهزار-خانم-افغان-در-سال-جاری-مورد-خشونت-واقع-شدند

وزارت امور زنان می گوید: بیش از دو هزار قضیه خشونت علیه زنان از سراسر کشور در این وزارت به ثبت رسیده است که از این مقدار حدود ۶۰ مورد آن قتل میباشد.

به گزارش آٰژانس افغان خبر: سپوژمی وردک، معین مسلکی و پالیسی وزارت امور زنان امروز سه شنبه(۲۱ جدی) در کنفرانس مطبوعاتی که به منظور خشونت های اخیر در سراسر ولایات علیه زنان صورت گرفته است گفت: با وجود این که خشونت علیه زنان در کشور کاهش یافته، اما به نظر می رسد رقم قضایای به ثبت رسیده در این وزارت، آمار بلندی را نشان می دهد.

معین مسلکی و پالیسی وزارت امور زنان تصریح می کند، افزایش سطح آگاهی مردم، دسترسی به رسانه و امکانات و نیز بلند رفتن سطح سواد باعث کاهش یا خودداری مردم از خشونت علیه زنان می باشد.

بانو وردک با اشاره به فساد اداری در ارگانهای عدلی و قضایی تاکید نمود که هنوز در ادارات دولتی و ارگان های قضایی فساد به طور گسترده موجود است و زورمندان با مداخله در امور قضایی مانع تطبیق قانون منع خشونت می شوند.

او همچنان خواستار به دادگاه کشاندن مجرمان و محاکمه نمودن آنان به صورت علنی شده و اظهار داشت، اگر رسیدگی به قضیه خشونت در کشور به صورت جدی پیگیری شود ما روزی شاهد کاهش و نبود خشونت ها در افغانستان خواهیم بود.

در همین حال حمیرا ثاقب، رییس خبرگزاری زن افغان خانه را جای امن برای زنان افغان نمی داند و تاکید می کند قتل و کشتار زنان در خانه هایشان و از سوی خانواده هایشان یک موضوع وحشت ناک در تاریخ کشور است و دیگر نمی توان خانه را جای امنی برای زنان تعریف نمود.

رییس خبرگذاری زن افغان خاطر نشان ساخت، بانوان افغان در شرایط کاملا اضطراری و خطرناک خشونت ها قرار دارد که هرگاه جلو این ظلم گرفته نشود کشور به تباهی کشیده خواهد شد.

بانو حمیرا ثاقب تصریح نمود: فساد اداری در درون دولت باعث قربانی شدن زنان در عرصه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی شده است.

وی ضمن خواستار رسیدگی به امور زنان در سراسر کشور گفت: ما فعالان حقوق زن در کشور از حکومت می خواهیم تا با رسیدگی و نظارت در عرصه خشونت علیه زنان در ولایات و مرکز هستیم تا دیگر هیچ زنی بر اساس مصلحت های خانوادگی قربانی نشود.

حسینه صافی، رییس شبکه زن افغان که در این مراسم حضور یافته بود علاوه کرد، خشونت تنها در افغانستان نه بلکه تمامی کشورهای جهان از این پدیده رنج می برند، اما زنان باید بکوشند تا با اتکا به خود و بدون متکی به دولت و دیگران همه عاملان خشونت را شناسایی و با آن مبارزه نمایند.

خانم صافی همچنان از دولت خواست تا با حاکمیت قانون، تطبیق قانون منع خشونت را در کشور پایه ریزی نماید.

او می افزاید برنامه های آگاهی دهی را افزایش داده و قضایا را ریشه یابی نمایند تا مجرمین نتوانند به آسانی دست به خشونت های بیشتر بزنند.

دوهزار خانم افغان در سال جاری مورد خشونت واقع شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد