تعهدات-حکومت-در-قبال-فعالیت-زنان-چشم-گیر-بوده-اما-بسنده-نیست

دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان میگوید که حکومت در چندین سال اخیر راجع به فعالیت زنان تعهدات چشم‌گیر کرده اما در عمل حرکت آهسته داشته است.

به گزارش افغان خبر: وزیر امور زنان در نشست" داد خواهی برای تعهد حکومت وحدت ملی" گفت که حکومت در راستای تامین بیشتر حقوق زنان 3 روش روی دست گیرد.

بانو نظری میگوید که ایجاد چهار چوب حقوقی، بلند بردن سطح تحصیلی زنان و توانمند سازی زنان در راستای اقتصادی پلانهای عملی را انجام دهند.

این مقام ارشد وزارت امور زنان میگوید که هرگاه زنان در محل کار و خیابانها مورد آزار و اذیت قرار بگیرند 5 تا 10 هزار افغانی جریمه اما در مورد آزاد و اذیت کودکان 10 تا 20 هزار افغانی جریمه خواهند شد.

وزیر امور زنان از ایجاد دانشگاه برای بانوان استقبال میکند و میگوید که این دانشگاه نباید تنها به ولایت کابل ساخته بلکه در تمام ولایت های افغانستان این گونه دانشگاه‌ برای بانوان ساخته شود.

 

در همین حال زهره یوسف مشاور مطبوعاتی رولا غنی میگوید که کلمه آزار، خشونت و منع خشونت علیه زنان کلماتی اند که کشورهای استعمارگر وارد افغانستان کرده است.

مشاور بانوی اول کشور میگوید که افغانستان دارای فرهنگ غنی بود اما بعد از 40 سال جنگ در افغانستان واژه های مهربانی در خانواده‌ها از بین رفت و جایش را خشونت گرفت.

بانو یوسف، ایجاد دانشگاه برای بانوان کشور را گام موثر برای فرهنگ سازی میداند و میگوید که دانشگاه‌ها و مراکز اکادمیک مرکز رشد فرهنگ‌ها است.

از سوی هم فوزیه کوفی نماینده مردم در مجلس نمایندگان گفت، ایجاد دانشگاه برای بانوان به معنی جدا ساختن زنان از جامعه مردان نیست.

بانو کوفی میگوید که قانون منع آزار و اذیت زنان در مکانهای کار و خیابان از سوی مجلس نماینده‌گان و مجلس بزرگان تایید شده م منتظر توشیح رییس جمهوری میباشد.

وی میگوید که رئیس جمهوری بارها گفته که آزار و اذیت زنان در محل کار و خیابان ها قابل تحمل نیست.

با این همه حمیرا ثاقب مسئول خبرگزاری زنان افغانستان میگوید آنها در تحقیقی که انجام داده اند 92 درصد بانوان در خیابانها مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است.

خانم ثاقب این آمار آزار واذیت را در بین بانوان دانشجو 85 درصد میگوید و اضافه میکند که خانه‌ها نیز برای بانوان مکان نبوده و بانوان در خانه‌ها نیز مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است.

مسئول خبرگزاری زنان افغانستان میگوید که تحقیق آنها نشان میدهد که بانوان کشور خواسته دانشگاه خانم باید دانشجو از سراسر کشور بپذیرد و مانند دانشگاه دیگر دولتی رایگان باشد.

این در حالی است که حکومت وحدت ملی با همکاری کشور ترکیه در دامنه تپه مرنجان میخواهد برای بانوان دانشگاه مخصوص بانوان ایجاد نماید.

تعهدات حکومت در قبال فعالیت زنان چشم گیر بوده اما بسنده نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد