دیدار-وزیر-خارجه-ترکمنستان-با-مقام‌های-طالبان؛-تاپی-و-پروژه‌های-توسعه-آغاز-شود

وزیر خارجه ترکمنستان در سفرش به کابل، با ملا محمد حسن آخوند، رییس‌الوزرا و سرپرست وزارت خارجه طالبان دیدار و گفتگو کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ رشید مرادوف، وزیر خارجه ترکمنستان بامداد امروز( شنبه، 8 عقرب) وارد کابل شده و با رییس الوزرای طالبان دیدار کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که در این دیدار روی مسایل اقتصادی، تجارت، امنیت و کمک‌های بشردوستانه گفتگو شده است. مجاهد افزوده است که در این  نشست روی آغاز هرچه زودتر پروژه تاپی تعهد شده است.

آقای مجاهد گفته است که در مورد ساخت راه آهن در دو استقامت ترکمنستان – جوزجان و ترکمنستان – هرات تعهد شده است که هرچه زودتر آغاز شود.

به گفته ذبیح‌الله مجاهد، انتقال برق ۵۰۰ ولت به هرات با ساخت لین جدید نیز از دیگر مسایلی است که روی آن توافق شده است.

مجاهد گفته است که وزیر خارجه ترکمنستان، تعهد به کمک‌های بشردوستانه گسترده در این شرایط« سخت» افغانستان، سپرده است.

او می‌گوید که در بخش سیاسی نیز وزیر خارجه ترکمنستان تعهد کمک داد و بر استقلال افغانستان تاکید کرد و وعده داد که در امور افغانستان مداخله نکند.

مرادوف با امیر‌خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، نیز در کابل دیدار کرده است.

طبق اعلام وزارت خارجه طالبان، در این دیدار تاکید شده است که پروژه تاپی و سایر پروژه‌های توسعه‌ای هرچه زودتر آغاز شود.

به گفته عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در این دیدار وزیر خارجه ترکمنستان گفته است که کشورش آماده تقویت رابطه همه‌جانبه با افغانستان و همکاری دوام‌دار است.

بلخی است که ترکمنستان از تامین امنیت در سرحدات و نیز روند تجارت راضی است.

به گفته بلخی در این دیدار، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان برای تطبیق پروژه‌ها اعلام آماد‌گی کرده و از ترکمنستان خواسته است که برای گسترش تجارت اقدام کند و برای تاجران افغان ویزا و سایر تسهیلات را فراهم شود.

 عبدالقهار بلخی می‌گوید که دو طرف در این نشست به توافق رسیدند که وزارت‌خانه‌های سکتوری هر دو کشور برای «تسهیل و تنسیق» نشست‌های مستقیم فنی برگزار کنند تا تجارت برق، گاز و تیل گسترش یابد و نرخ‌ها کنترل شود.

این در حالی است که پروژه تاپی در سال 2018 در افغانستان راه اندازی شد و پس از آغاز مدت ها است که متوقف شده است. این خط لوله در افغانستان از مرز شمال غربی با ترکمنستان، از جنوب از طریق شهر غربی هرات تا قندهار در نزدیکی مرز با پاکستان خواهد گذشت.

دیدار وزیر خارجه ترکمنستان با مقام‌های طالبان؛ تاپی و پروژه‌های توسعه آغاز شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد