دیدبان-شفافیت--درصد-مردم-افغانستان-به-برق-دولتی-دسترسی-ندارند

دیدبان شفافیت افغانستان می‌گویند که نبود یک ساختار موثر حکومتداری در سکتور انرژی منجر به آن شده است که فقط ۳۵ درصد افغان‌ها به شبکه های برق دولتی دسترسی داشته باشند و ۶۵ درصد شهروندان از دسترسی به برق محروم شوند.

به گزارش افغان نیوز: سید اکرام افضلی، رئیس اجرایی دیدبان شفافیت امروز شنبه( 19، دلو ) در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: حکومت افغانستان یک دیدگاه واضح و مبتنی بر شواهد برای حکومتداری در سکتور انرژی افغانستان ندارد و این باعث کندی رشد سکتور انرژی، کندی اقتصاد کشور و ایجاد زمینه ها برای فساد شده است.

آقای افضلی بیان کرد، « این که حکومت افغانستان یک دیدگاه مشخص ندارد خود این یک مشکل جدی است. کم علاقه‌گی و ممانعت ادارات دولتی است که این ادارات علاقمندی زیاد نشان ندادند و حتی کوشش کردند چالش‌ها را ایجاد کنند تا سهمی که در این سکتور دارند را حفظ کنند ولی به قیمت اینکه مردم افغانستان دسترسی به برق نداشته باشند.»

وی افزود: در حال حاضر هشت اداره در بخش برق دخیل اند که میان هم هماهنگی ندارند. به گفته وی، در حدود نزدیک به ۲۰ سال اخیر از سوی کشور‌های کمک کننده حدود چهار میلیارد دالر با سکتور برق کمک شده است اما با توجه به پایین بودن کیفیت پروژه‌ها معلوم می‌شود که در بسیاری آن‌ها "فساد" صورت گرفته است.

ازسوی هم، عزت الله ادیب، مسوول تحقیق دیدبان شفافیت بیان کرد، این تحقیق نشان می‌دهد که تولیدات علمی بسیار اندک در سکتور انرژی افغانستان از دید حکومتداری خوب وجود دارد نیازاست پژوهش های متعددی در مورد ترتیبات نهاد های مناسب برای سکتور انرژی و حقوق مصرف کنندگان انرژی انجام شود.»

در همین حال، محمد ناصر تیموری مسوول دادخواهی و ارتباطات دیدبان شفافیت می‌گوید، افغانستان دارای 9 جزیره برق است که 519 میگاوات تولید برق داخلی دارد، 51 حرارتی، 49 آبی و حدود 2000 میگاوات بیرون از کشور وارد می‌شود. به گفته وی، حکومت افغانستان در سال 2015 تعهد کرده بود تا میزان دسترسی به برق دولتی در مناطق شهری را به 80 فیصد و روستایی را به 50 فیصد که در سطح ملی به 56 فیصد برساند. اکنون 35 فیصد مردم به شبکه های برق دولتی دسترسی دارند و 65 فیصد از دسترسی به برق محروم اند.

 

 

دیدبان شفافیت: 65 درصد مردم افغانستان به برق دولتی دسترسی ندارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد