رئیس-اتحادیه-کارگران؛-دولت-را-به-سهل-انگاری-در-زمینه-اشتغال-متهم-کرد

اتحادیه ملی کارگران افغانستان با انتقاد از وضعیت کاری در کشور میگوید که این نهاد تلاش کرده تا مصوبه قانون کار را تهیه نماید، اما در حال حاضر این قانون بدون توشیح باقی مانده است.

به گزارش افغان نیوز: دفتر میدیوتیک، باهمکاری اتحادیه ملی کارگران افغانستان امروز سه شنبه (12ثور) از روز جهانی کار و کارگران تجلیل کرد.

معروف قادری رئیس اتحادیه کارگران در این برنامه از وضعیت بد کاری در کشور انتقاد کرد و دولت را در این زمینه به سهل انگاری متهم نمود.

آقای قادری بیان داشت که قانون کار در گذشته، یک جانبه و به نفع دولت تنظیم گردیده بود، اما بعد از تشکیل و احیای دوباره اتحادیه ملی کارگران افغانستان، روی این قانون کار صورت گرفت، تا عادلانه تر و دوجانبه تنظیم گردد.

او گفت که در مدت دو سال مصوبه قانون کار با همکاری فعالان مدنی، متخصصین حقوقی، اتحادیه ملی کارگران و نمایندگان حکومت، تهیه گردید تا جنبه قانونی و عمومی پیدا نماید، اما پس از تهیه، این مصوبه از سوی رئیس جمهور توشیح نگردیده، به پارلمان نیز راجع نشد و در الماری های حکومت به باد فراموشی سپرده شد.

رئیس اتحادیه ملی کارگران افغانستان بیان میکند که در نبود این قانون، کارگران در ادارات دولتی و خصوصی مورد ظلم قرار میگیرند و هیچ نهادی نیز به وضعیت آنها رسیدگی نمیکند.

بر اساس گفته های وی، این اتحادیه، چند سال قبل به حکومت پیشنهاد نموده تا دادگاه اختصاصی کار را ایجاد نماید، اما دولت جواب داده است که ما در افغانستان کارگر نداریم و نیاز به این محکمه نیز نمی باشد.

قادری میگوید وقتی دولت تاکنون نتوانسته فابریکه های تولیدی ایجاد نماید، به معنی عدم وجود کارگر نیست، بلکه این خود نشان دهنده کم کاری های دولت می باشد.

در حال حاضر در اکثر اداره های دولتی و خصوصی، کارگران از بیمه های کاری و صحی محروم هستند و حتی در بسیاری موارد قرارداد های ادارات نیز یک جانبه تهیه میگردد و در اختیار کارگران برای امضا قرار داده میشود و هرگاه کارفرما بخواهد بدون هیچ مشکلی کارگر را اخراج میکند.

مشکلات کاری در افغانستان:

در حال حاضر بخشی بزرگ از نیروهای کار افغانستان به دلیل عدم اشتغال بی کار هستند و یا مجبور به ترک افغانستان گردیدند.

باقی سمندر یکی از فعالان مدنی، میزان بیکاران افغان را 13 میلیون تن عنوان میکند، اما وزارت کار این رقم را دور از واقعیت میداند و بیان میکند که حدود 3.5 میلیون تن  به بازار کار دسترسی ندارند.

عدم اشتغال در افغانستان باعث شده که در حال حاضر 39 درصد مردم زیر خط فقر زندگی نمایند و نیاز مبرم به کمک های بشردوستانه داشته باشند.

باقی سمندر میگوید که در بطن شهر اطفال کوچکی مشغول های کارهای شاقه هستند و در پایان روز بیش از 100 افغانی به خانه شان برده نمیتوانند.

در همین حال عبدالله رسولی، مسئول هماهنگ کننده برنامه های میدیوتیک در کابل میگوید که بزرگترین مشکل سر راه بازار کار و کارگران افغان ناامنی و جنگ می باشد.

چرا زنان افغان کمتر کار می کنند

با اینکه در افغانستان برای مردان کمتر کار میسر میشود، زنان وضعیت بدتر از مردان دارد و شمار محدودی از خانم ها در ادارات دولتی و خصوصی مصروف کار هستند.

در بازار کار افغانستان مشکلات زیادی سر راه زنان قرار دارد، حمیرا ثاقب فعال حقوق زن میگوید که زنان نه تنها در افغانستان بلکه در سراسر جهان با چالش های کاری روبرو هستند.

وی  گفت که فرهنگ سنتی در کشور یکی از چالش های است که زنان را محدود به خانه ساخته و جامعه هنوز خانم های که در ادارات کار میکنند را به چشم بد می بینند.

بخشی دیگر از مشکلات کاری زنان را حمیرا ثاقب مربوط به خود زنان میداند و میگوید که آنها خود سانسوری میکنند، و برای خود شان سقف شیشه یی تعیین کرده و نمیخواهند در سمت های بلند فعالیت داشته باشند.

او با اشاره به آمار های جهانی گفت که تنها یک درصد درامد زنان در جهان مربوط زنان میشود، تنها یک بر صد حصه املاک جهان از آن زنان می باشد.

اما این فعال حقوق زن تاکید دارد که زنان در امر درامد و مصرف بهتر میتوانند به نفع خانواده ها تلاش نماید، وی میگوید بر اساس آمار جهانی، خانم ها اگر یک دالر را مصرف نماید، 99درصد آن دوباره به خانه برمیگردد ولی این آمار در مردان تنها 43 درصد می باشد.

راه حل

کسانی که در این برنامه گرد هم آمده بودند، روز جهانی کارگر را جشن گرفتند از دولت میخواهند که به چالش های سر راه بازار کار و کارگران رسیدگی نماید.

عبدالله رسولی که بزرگترین مشکل بازار کار افغانستان را ناامنی میداند از حکومت میخواهد که در سراسر کشور امنیت را تامین نماید تا کارگران به خاطر آرام مصروف شوند.

باقی سمندر فعال مدنی باور دارد که باید افغانستان از یک کشور مصرف کننده به یک کشور تولید کننده مبدل شود و روی زیربنا ها کار صورت گیرد.

معروف قادری رئیس اتحادیه ملی کارگران افغانستان می گوید که در افغانستان منابع تولیدی فراوان است اما نیاز به توجه دارد.

وی می گوید در حالی که ما برق از کشور های همسایه وارد میکنیم، منابع آبی فراوان، منابع بادی و آفتاب فراوان برای تولید انرژی داریم و دولت باید با توجه به این منابع میتواند زمینه های کاری را در داخل کشور فراهم نماید و میلون ها دالر را به کشور های همسایه بخاطر واردات برق نیز ندهد.

رئیس اتحادیه کارگران؛ دولت را به سهل انگاری در زمینه اشتغال متهم کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد