رئیس-جمهور-با-طرح-مستقل-شدن-اداره-خط-آهن-مخالفت-کرد

کابینه فیصله کرده بود که بر اساس مسوده قانون جدید خط آهن، باید اداره مستقل برای مدیریت خطوط آهن در کشور ایجاد گردد، اما رئیس جمهور در جلسه شورای عالی اقتصادی با این تصمیم مخالفت کرده و بیان داشت که این اداره ظرفیت لازم را برای مستقل شدن ندارد.

به گزارش افغان خبر: در جلسه شورای عالی اقتصادی که روز یک شنبه در ارگ ریاست جمهوری برگزار گردید روی موضوع چگونگی بهره‌برداری از ادارۀ خط آهن بحث شد و طرح مسوده‌ی قانون خط آهن از سوی وزیرفواید عامه به جلسه مطرح گردید.

 او گفت که مسوده قانون خط آهن در کمیتۀ تقنین بحث گردیده و هدف اصلی این مسوده مستقل شدن ادارۀ خط آهن می‌باشد.

محمود بلیغ وزیر فواید عامه افزود: قبلاً روی مسوده‌ی قانون متذکره در جلسه‌ی کابینه بحث گردیده که این اداره به عنوان اداره مستقل باشد و مسوده‌ی قانون فعلی بر اساس فیصلۀ کابینه ترتیب شده است. او گفت که اداره‌ی خط آهن نو تأسیس بوده و نظر وزارت فواید عامه این است که خط آهن اداره‌ی مستقل باقی بماند.

محمدالله بتاش وزیر ترانسپورت وهوانوردی دراین جلسه با دیدگاه وزارت فوایدعامه موافقت کرده افزود، ساختار اداره خط آهن توسط وزارت فواید عامه تنظیم گردد و بهره‌برداری آن از سوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی صورت گیرد.

شفیق قاری‌زاده معین وزارت مالیه گفت، اداره خط آهن یک نهاد مهم و حیاتی می‌باشد، به این منظور خوب خواهد بود که این اداره به یک تشکیل و اداره مستقل باقی بماند.

عبیدالله رامین عضو مجلس نمایندگان گفت، افغانستان ۵۹ واحد بودجوی دارد و در صورتیکه خط آهن اداره مستقل شود، تشکیلات آن نباید افزایش یابد تا مصرف اضافی در این باب صورت گیرد.

یما یاری رئیس اداره تدارکات ملی گفت، میان وزارت‌خانه‌ها در خصوص ایجاد اداره خط آهن اختلاف نظرها وجود دارد و به‌منظور رشد این اداره، باید اداره‌ی خط آهن مستقل گردد.

سید سعادت منصور نادری وزیر امور شهرسازی گفت، خط آهن ضرورت به سرمایه‌گذاری هنگفت دارد و باید این اداره مستقل گردد تا سرمایه‌گذاران بیشتری جذب شوند.

داکتر همایون قیومی مشاور ارشد رئیس‌جمهور در امور زیربنایی، خط آهن را در حمل و نقل اموال تجارتی و تقویت سرمایه‌گذاری منطقه مهم خوانده گفت، این اداره با شبکه‌ها، بنادر و میدان‌های هوایی ارتباط مستقیم دارد و از این جهت باید بررسی دقیق در زمینه صورت گیرد.

رئیس‌جمهور کشور دراین خصوص گفت، مسوده‌ی قانون خط آهن برای مستقل شدن این اداره پاسخگو نیست و صلاحیت‌های پیش‌بینی‌شده در این مسوده برای اداره‌ی خط آهن زیاد می‌باشد.

او افزود که تداخل کاری وجود دارد و این مسوده انسجام نداشته و قابلیت اجرا را نیز ندارد.

رئیس‌جمهور افزود: هر اداره‌ی مستقل باید در انجام کار مستقل آمادگی کامل داشته باشد، از ظرفیت لازم برخوردار باشد، هدف اصلی واضح داشته و باید تفکیک شود که کدام اداره کار مدیریتی را انجام می‌دهد.

 او تأکید کرد که در ادارات مسوولیت با تفکیک صلاحیت‌های واضح و قوای‌بشری متخصص و کارا وجود داشته‌باشد.

رئیس جمهور با طرح مستقل شدن اداره خط آهن مخالفت کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد