رئیس-جمهورغنی-از-قول-امام-اعظم-

هیچ مذهب و گروهی حق ندارد سایر افراد را از دایره اسلام خارج بداند

محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور ابراز داشت که امام اعظم(رح) با قاطعیت  دروازه‌ی تکفیر را به روی همه گروه های متخاصم بست و اعلام کرد که اهل قبله در مسلمانی شریک هستند و هیچ مذهب و گروهی حق ندارد کسی را از دایرۀ ایمان خارج بداند.

به گزارش افغان نیوز: محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان بعد از ظهر روز پنج شنبه، در  مراسم اختتامیۀ سپموزیم بین المللی امام اعظم ابوحنیفه (رح) که در تالار لویه جرگه برگزار گردیده بود، اشتراک و سخنرانی کرد.

 رئیس جمهور گفت که بنیاد گذشته و حال ما را امام اعظم (رح) گذاشته است و در قرن سوم هجری تمام اصول، قواعد فقه، کلام و مذاهب شکل گرفت.

وی علاوه نمود: امام ابوحنیفه اجتهاد را در برابر ظاهرگرایان پایه‌گذاری کرد که سبب جهش بزرگ در شکوفایی فقه اسلامی شد و راه را برای اجتهادات فقیهان و مجتهدان بعدی گشود. وی افزود که امام ابوحنیفه زحمات عظیم را متقبل شد تا اجتهاد ادامه یابد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: نظم جامعه را مذاهب و فقهای ما تشکیل داده اند و هر کسی‌که با شمشیر آمد، علما او را رام کردند. وی افزود که علما و صوفیان ما نبض و تار و پود جامعه را حفظ کردند.

رئیس جمهور غنی گفت: هرباری که دولت ما مورد حمله قرار گرفته، قوت جامعۀ ما ظاهر شده و قوت جامعه‌ی ما از عقیده و عقیده از مذاهب ما سرچشمه می‌گیرد. فراموش نکنیم که بحث‌ها و روابط دوامدار میان امام ابوحنیفه و امام جعفر وجود داشت، افغانستان یک نمونۀ وفاق مذهبی است و ما بالای آن افتخار می‌کنیم.

غنی گفت: امام اعظم(رح) با قاطعیت بی‌نظیری دروازه‌ی تکفیر را به روی همه گروه های متخاصم بست و اعلام کرد که اهل قبله در مسلمانی شریک هستند و هیچ مذهب و گروهی حق ندارد کسی را از دایرۀ ایمان خارج بداند.

رئیس جمهور غنی بیان کرد که رجعت به افکار امام اعظم(رح) رفاه و وفاق آینده‌ی افغانستان و جهان اسلام را تامین می‌کند. وی تصریح کرد که اسلام‌شناسی در پوهنتون‌ها، مکاتب و ادارات به یک راهکار اساسی مبدل شود.

رئیس جمهور کشورمان گفت که امام اعظم(رح)مشارکت فعال در تجارت‌های کلان و آگاهی کامل به بازار داشت و در قسمت معاملات، مذهب حنفی اصول واضح دارد.

رئیس جمهور از اصول امام ابوحنیفه در خصوص حقوق زنان یادآوری کرده، گفت که وی در حقوق زنان اصولی را گذاشت که همیشه حق زنان به آنان می رسید و احترام خاص به زنان داشت.

محمداشرف غنی افزود: او پیشگام تمام علما شد و علمای اسلام را در دَور کلمه الله و مذهب دوباره جمع کرد و فرق عرب و عجم را از بین برد.

رئیس جمهور گفت: در زمینه روابط بین‌الملل و برقراری ارتباط مسلمانان با دیگر کشورهای جهان، وی اصل را بر مراعات روابط حسنه با آنان گذاشت و مشروعیت جهاد را به حالت ظلم و تجاوز مرتبط دانست نه به تفاوت دیانت و اعتقاد.

وی تصریح کرد که احیای مذهب حنفی بر اساس دیدگاه‌های خاص امام ابوحنیفه هم در عرصه‌ی فقه و هم در عرصه‌ی کلام و عقیده می‌تواند جوامع ما را از افتادن به ورطه‌ی افراطگرایی نجات دهد و بهترین جایگزین برای نسخه‌هایی از اندیشه دینی باشد که سبب ترویج خشونت می‌شوند.

رئیس جمهور غنی در اخیر سخنانش گفت که همه ساله یک یا دو سمپوزیم به منظور تجلیل از علمای نامدار افغانستان برگزار شود و به ویژه در خصوص ماحول قرن سوم هجری تحقیقات همه جانبه صورت گیرد. وی اعلام کرد که در مدت یکماه آینده به تعداد ۱۵۰ باب مسجد در ولسوالی‌های کشور اعمار می‌گردد.  

در این سمپوزیم از کشورهای عربستان سعودی، ترکیه، عراق، هند، مصر، چین، آسترالیا، مالیزیا، اوزبیکستان، پاکستان، بنگله دیش، تاجیکستان و قزاقستان مهمانان و عالمان دین اشتراک کردند.

رئیس جمهورغنی از قول امام اعظم:

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد