رهبران-طالبان-و-حکومت-هر-دو-به-خواست-ترامپ-عمل-می-کنند

شماری از کارشناسان نظامی و سیاسی در واکنش به سفر غیر منتظره رییس جمهور ترامپ به افغانستان می گوید که رهبران گروه طالبان و حکومت وحدت ملی همیشه براساس خواست امریکا تصمیم می گیرند و تمام برنامه های شان را به گونه ای تدارک می دهند که تامین کننده منافع امریکا باشد.

به گزارش افغان نیوز: قدوس خطیبی، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگوی با خبرنگار افغانستان اظهار داشت که سفر دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا در افغانستان می تواند پیام های متعدد در عرصه‌های انتخابات ریاست جمهوری و پروسه صلح داشته باشد.

وی افزود؛ برای امریکا مهم نیست که چه کسی بر قدرت باشد، مهم منافع آنها است که به وسیله کی‌ها برآورده می شود و اکنون هم روی این چانه زنی می کند که چگونه بتواند طالبان را وارد قدرت افغانستان بسازد که هم حکومت افغانستان و هم گروه طالبان هردو جانب رضایت داشته باشند؛ چون از نظر امریکا جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد و یگانه راه ممکن پروسه صلح و راه سیاسی می باشد.

خطیبی گفت که اگر امریکایی ها بخواهند می توانند به راحتی به افغانستان صلح بیاورند و گروه طالبان هم در برابر آنان سر تعظیم فرو خواهند آورد و حکومت افغانستان هم جانب امریکا را خواهد گرفت، همان گونه که دیده شد اشرف غنی به خواست امریکا از خط سرخ خود که آزادی انس حقانی بود عبور کرد.

آقای خطیبی تصریح نمود که آمدن ترامپ در چنین شرایط می تواند یک مانور پسا انتخاباتی به شمار رود؛ زیرا ما همواره شاهد این بوده ایم که رهبران حکومت وحدت ملی هر ازگاهی که با دیپلماتان و سفیران کشور خارجی به ویژه امریکا دیدار و ملاقات می کنند، آن را بسیار برجسته می ساختند و این دیدارهای شان را نشانه حمایت امریکا می پندارند و این حمایت را برنده شدن در انتخبابات اعلام می کردند. بنابراین، آمدن ترامپ و حضور او در کنار اشرف غنی و رهایی انس حقانی از سوی حکومت افغانستان همه پیام های انتخاباتی دارد .

به باور وی، ترامپ در افغانستان به عرف دیپلماتیک نگاه نمی کند و به رهبران افغانستان بیشتر نگاه  گماشته شدگان خود به حساب می‌آورند.

قدوس می گوید که طالبان معاش خواران بیگانگان اند و توان تصمیم را ندارند و آنچه که در میدان سیاسیت راه باز می کنند ناشی از توان نظامی و اقتصادی آنان است و شاید تا کنون آگاه نباشدند که برای آنان دستود آینده چیست و چه کار باید بکنند. هرلحظه که امریکایی‌ها بخواهند، طالبان در برابر خواست آنان سر تعظیم فرو خواهند آورد.

خطیبی گفت که سخنانی را که افراد رده پایین گروه طالبان می‌گویند، سخنان واقعی نیست و آنچه ترامپ گفته بیشتر اهمیت دارد، چون برنامه‌ی آنان را امریکایی ها مهندسی می کنند و پس از آن به مرحله بحث و گفتگو می‌رسد و طالبان فقط می آیند روی برنامه‌های امریکایی ها سخن می گویند و گفته‌های خود شان مهم نیست.  

او در مورد ابهام هیأت مذاکره کننده حکومت افغانستان در نشست بجینک و نشست بین الافغانی که قرار است در آینده ها برگزار شود گفت: حکومت افغانستان نقش در صلح ندارد و هبران حکومت وحدت ملی افراد گماشته شده اند و نمی توانند خلاف قدرت‌های جهانی به ویژه امریکا در مورد صلح تصمیم بگیرند.

در همین حال، باز محمد یارمند آگاهی نظامی می گوید که سفر غیر منتظره ترامپ در اصل به خاطر مراسم شکر گذاری بود  و قاعده تا رهبران امریکایی در کشورهای که نیروهای نظامی آنها حضور دارند، سفر می کنند.

وی می گوید؛ پیامی که یکی از پیام های سفر آقای ترامپ، مسئله آتش بس بود که به گفته او اکنون گروه طالبان به آتش بس رضایت داده است و امریکا قصد دارد تا شمار سربازان خود را کاهش دهد و  همچنان ترامپ گفت که گفتگوها میان طالبان و بخش استخباراتی واشنگتن در این چند مدت جریان داشته و این از مسائلی بود که رییس جمهور امریکا در این سفرش تاکید کرد.

به باور این کارشناس نظامی؛ فکر نکنم سفر ترامپ به افغانستان پیام انتخاباتی داشته باشد، زیرا در مسئله انتخابات این امکان وجود دارد که سطوح مختلف از دیپلماتان امریکایی اقدام های مختلف را بردارند اما رییس جمهور ترامپ در این سفرش با سربازانش دیدار کرده و مراسم شکر گزاری را بجا آورده است.

رهبران طالبان و حکومت هر دو به خواست ترامپ عمل می کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد