کلید-صلح-افغانستان-در-دست-ترامپ-است

شماری از اعضایی پیشین گروه طالبان و عالمان دین می‌گویند که پروسه صلح افغانستان در گرو امریکا است و تا زمانیکه این کشور نخواهد، صلح در افغانستان تامین نمی‌شود.

به گزارش افغان نیوز: مولوی قلم‌الدین، رهبر حزب حرکت انقلاب اسلامی افغانستان و عضو پیشین گروه طالبان امروز( پنج‌شنبه، 7، قوس) در برنامه‌ی که از سوی« مجمع مردمی صلح افغانستان» برگزار شده بود، گفت: "صلح در گروه امریکایان است و اگر ترامپ و بخواهد، صلح در افغانستان تامین شدنی است، در غیر آن  صلح در این کشور نخواهد آمد. همانگونه که دیده شد ترامپ به خاطر یک عسکر امریکایی، توافق‌نامه پروسه صلح افغانستان را که در سرحد امضا  رسیده بود، با یک توییت لغو کرد".

رهبر حزب حرکت انقلاب اسلامی افغانستان تاکید کرد؛ امریکا در افغانستان 18 سال است که جنگ می‌‌کند و پیروز هم نشده و راه بیرون رفت امریکا از جنگ افغانستان صداقت این کشور در پروسه‌ای صلح است که باید گام‌های عملی در راستایی آن بردارد.

او افزود: "اگر امریکا در پروسه صلح افغانستان صادق است، باید حملات شبانه‌ای خود را متوقف و کمک‌های نظامی خویش را نیز قطع کند".

مولوی قلم‌الدین از تلاش‌ شماری از سیاسیون و گروه‌های سیاسی که به‌گونه پراکنده برای صلح صورت می‌گیرد، انتقاد کرده و می‌گوید: "جهت‌های مختلف که به گونه پراکنده به نام پروسه صلح تلاش می‌کنند، در واقع برای منافع شخصی شان کار می کننده نه برای صلح و پایان جنگ در افغانستان".

این عضو پیشین گروه طالبان خطاب به حکومت افغانستان گفت: «صداقت و منافقت شمار را  تمام دنیا و مردم افغانستان می‌داند. بنابراین، باید صادقانه در راستای صلح عمل کنید و تفرقه گویی را در مورد صلح کنار بگذارید و به مردم افغانستان زور گویی نکنید."

او همچنان از گروه طالبان خواست که مردانه وار به میز گفتگوهای صلح حاضر شود و در چارچوب ارزش های اسلامی صلح کند و در صورت که در صلح ارزش های اسلام نادیده گرفته شود صلح را نپذیرند.

از سوی هم، سید اکبر‌آغا، رییس شورای عالی راه نجات افغانستان وعضو پشین گروه طالبان گفت: جنگ افغانستان سه طرف دارد که امریکا، طالبان و حکومت افغانستان طرف‌های درگیر آن اند، اما در نهایت این امریکا است که افغانستان را اشغال کرده است.

سید اکبر آغا تاکید کرد؛ تا زمانی‌که امریکا افغانستان را ترک و به اشغال خود خاتمه ندهد، گفتگوهای بین‌الافغانی میان گروه طالبان و حکومت افغانستان نیز آغاز نخواهد شد.

این عضو پیشین گروه طالبان افزود که اگر امریکا در افغانستان به گونه واقعی صلح می‌خواهد، باید خشونت را در این کشور خاتمه دهد و تا زمانیکه امریکا در افغانستان دست به خشونت بزند، گروه طالبان نیز خشونت را کنار نخواهد گذاشت.

سید عبدالهادی هدایت، عالم دین در این برنامه گفت که کلید صلح به دستان مردم افغانستان است و نیاید ما صلح را از کشورهای بیگانه که در افغانستان به خاطر منافع اقتصادی خود می‌جنگند، صلح را گدایی کنیم.

آقای هدایت افزود که باید در گفتگوهای صلح افغانستان آغاز مذاکرات بین الافغانی میان حکومت افغانستان و گروه طالبان و همچنان قطع خشونت‌‌ها در اولولیت قرار داشته باشد.

مولوی تره خیل، رییس علمای اهل سنت و جماعت افغانستان و عضو پیشین مجلس نمایندگان کشور نیز با بیان اینکه صلح خواست شخصی رهبران و سیاسیون کشور نه بلکه خواست و نیاز مردم افغانستان است، گفت: " در جنگ افغانستان تنها خون افغان‌ها ریخته می‌شود و نیروهای امنیتی کشور در یک طرف این جنگ قرار دارد و طرف دیگر آنان جنگجویان گروه طالبان اند که هر دو طرف افغان هستند".

این همه در حالی است قرار بود با آزاد شدن انس حقانی و دو عضو دیگر شبکه‌ای حقانی از زندان، گفتگوهای صلح آغاز شود؛ اما با گذشت چند روز از رهایی این سه عضو شبکه حقانی هنوز هم از آغاز گفتگوهای صلح خبری نیست.

کلید صلح افغانستان در دست ترامپ است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد