روز-جهانی-تلویزیون-و-وضعیت-رسانه‌های-دیداری-در-کشور

مسوولان نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران در روز جهانی تلویزیون می‌گویند که در دو سال گذشته، ۵۲ درصد رسانه‌های تصویری در افغانستان از فعالیت بازمانده اند.

به گزارش افغان نیوز؛ ظریف کریمی، مسوول کمیته دیدبان رسانه‌ها در نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) امروز ( سه‌شنبه، ۳۰ عقرب) به مناسبت روز جهانی تلویزیون گفت که پس از تحولات و تغییر نظام سیاسی در کشور، ۵۲ درصد رسانه‌های تصویری در افغانستان از فعالیت بازمانده اند.

آقای کریمی افزوده که نظر سنجی‌های دفتر نی نشان می‌دهد که در سراسر کشور از میان ۱۴۷ تلویزیون، نشرات ۷۷ آن نظر به چالش اقتصادی متوقف شده است.

او بیان داشت که تلویزیون به عنوان رسانه دیداری در دو دهه گذشته نقش ارزنده در راستای تمثیل آزادی بیان، اطلاع رسانی و روشن ساختن اذهان عامه ایفای وظیفه نموده است.

آقای کریمی می‌گوید که قانون دسترسی به اطلاعات، توشیح نشدن قانون رسانه‌های همگانی از سوی رهبری ا.ا، از جمله مشکلات رسانه‌های تصویری، نوشتاری و صوتی می‌باشد.

او تاکید کرد که وضعیت کاری رسانه‌ها در افغانستان قناعت بخش نیست و از نهادهای ملی و بین‌المللی حامی رسانه‌ها خواست که در این زمینه تلاش جدی نمایند.

حجت الله مجددی، رییس اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان می‌گوید: یافته‌های این اتحادیه نشان می‌دهد که از سال ۱۳۸۰ تا اوایل سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی ۱۴۰ رسانه دیداری درکشور جواز فعالیت گرفته است.

آقای مجددی افزود که در حال حاضر ۸۶ تلویزیون در سطح کشور فعالیت دارد و نشرات ۵۴ تلویزیون در جریان ده سال پسین و تحولات اخیر در کشور به دلیل مشکلات اقتصادی متوقف شده است.

نصیره بیات، یکی از خبرنگاران در کابل می‌گوید که در میان رسانه‌های جمعی، تلویزیون یکی از پرطرف‌دارترین رسانه‌ها در کشور است که نقش بسیار مهم در اطلاع‌رسانی، تغییر افکار عامه و اصلاح‌سازی دولت دارد و به همین دلیل امروز رسانه و به ویژه تلویزیون به یک قدرت تبدیل شده است.

خانم بیات افزود که به هر اندازه که محدودیت بر رسانه‌های دیداری بیش‌تر اعمال  شود، چرخه اطلاع‌رسانی محدود و تاثیر گذاری رسانه‌های دیداری کاسته می‌شود. به گفته او، با اعمال محدودیت‌ها تلویزیون تنها جنبه‌‌ای سرگرمی به خود می‌گیرد به جای اصلاح سازی و تربیتی.

مصطفی شهریار، یکی دیگر از خبرنگاران در کابل می‌گوید که عدم دسترسی به اطلاعات و مشکلات اقتصادی یگانه چالش رسانه‌های تصویری، نوشتاری و صوتی در کشور می‌باشد.

آقای شهریار از مسوولان حکومتی خواست که به مشکلات اقتصادی و دسترسی به اطلاعات با رسانه‌ها و خبرنگاران کمک و همکاری نماید.

مسوولان نهادهای حامی خبرنگاران از دولت خواست تا در راستای حمایت از رسانه‌ها در خصوص مالیات و سایر تضمینات مالی تجدید نظر نموده و از رسانه‌های داخلی کشور حمایت نمایند.

با تلاش‌های مکرر خواستیم که دیدگاه مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ را در این زمینه داشته باشیم اما؛ با تماس‌های مکرر حاضر به پاسخ نشده‌اند.

با این حال، 21 نوامبر در تقویم جهانی به عنوان روز جهانی تلویزیون از سوی سازمان ملل نام گذاری شده و از این روز در افغانستان در حالی گرامی‌داشت می‌شود که فعالیت بیش‌از نیمی از رسانه‌های تصویری متوقف شده است.

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

روز جهانی تلویزیون و وضعیت رسانه‌های دیداری در کشور

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد