مجاهد-گزارش-مرکزخبرنگاران-افغانستان-را-رد-کرد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به نشر گزارش سالانه مرکز خبرنگاران افغانستان مبنی بر نقض حقوق خبرنگاران گفته است که بالای هیچ رسانه‌ای فشار وارد نشده و رسانه‌ها در افغانستان فعالیت آزادانه دارند.

به گزارش افغان نیوز؛ ذبیح‌الله مجاهد این اظهارات در پیامی صوتی که امروز (شنبه، 9 جدی) از سوی تلویزیون ملی منتشر شده، مطرح کرده است.
آقای مجاهد در رابطه به بازداشت خبرنگاران در سال ۲۰۲۳ گفته است که شماری از خبرنگاران بازداشت شده اما؛ ربطی به کار خبرنگاری نداشته و مسئله آنان حقوقی و جنایی بوده و بازداشت آنان موقتی بوده است. 
او گفته است که بالای رسانه‌های داخلی کشور هیچ محدودیت و فشار وارد نشده و خبرنگاران از سوی حکومت سرپرست تاکنون آسیب ندیده است.
آقای مجاهد تاکید کرده است: «بعضی رسانه‌ها در کشور وجود داشت که از سوی کشورهای بیرونی حمایت می‌شد و منافع ملی کشور را به خطر می‌‌انداخت و این رسانه‌ها از سوی ا.ا مسدود شده و تاکنون یک رادیو در کشور به دلیل حمایت از کشورهای بیرونی مسدود است».
اما؛ مرکز خبرنگاران افغانستان در گزارشی سال 2023 خود از نقض حقوق رسانه‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که در این سال، ۱۶۸ مورد نقض حقوق خبرنگاران را در افغانستان ثبت کرده است.
مرکز خبرنگاران افغانستان در خبرنامه خود آورده است جان‌باختن یک خبرنگار، زخمی‌شدن ۱۹ خبرنگار، ۷۸ مورد تهدید و ۶۱ مورد بازداشت خبرنگاران در سال جاری از سوی این نهاد به ثبت رسیده است. 
این نهاد گفته است که رسانه‌ها و خبرنگاران در سال ۲۰۲۳ در افغانستان از رهگذر حقوقی و قانونی با محدودیت‌های شدیدی مواجه بوده و حقوق‌شان به گونه گسترده نقض شده است. 
بر بنیاد گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان مبنای این محدودیت‌ها و نقض گسترده‌ای حقوق خبرنگاران دستور العمل‌های حکومت سرپرست در قبال رسانه‌ها است. یافته‌های این نهاد نشان می‌دهد که در دوسال گذشته ۱۴دستور العمل در رابطه با فعالیت رسانه‌ها در افغانستان صادر شده و بیشتر آنها در سال ۲۰۲۳ بوده است.
در همین رابطه شماری خبرنگاران از عدم دسترسی به اطلاعات انتقاد کرده و می‌گویند که حکومت سرپرست باید با رسانه‌های کشور کمک و همکار باشد.
فریبا احمدی‌زی، یکی از خبرنگاران می‌گوید که کار رسانه‌ای در افغانستان همواره با مشکلات و چالش‌های همراه بوده و اکنون عدم دسترسی به اطلاعات به موقع یکی از چالش‌های جدی برای خبرنگاران مبدل شده است.
خانم احمدزی از حکومت سرپرست می‌خواهد که شرایط بهتر را برای فعالیت آزاد رسانه‌ها و خبرنگاران و گردش آزاد اطلاعات فراهم کند تا خبرنگاران بتواند وظیفه و رسالت شان را به گونه‌ درست پیش ببرند. 
اسلام‌الدین احمدی، یکی دیگر از خبرنگاران می‌گوید که با وجود مشکلات فراوان در عرصه اطلاع رسانی در افغانستان اما؛ خبرنگاران به وظیفه خود ادامه می‌دهد تا صدای اطلاع رسانی در افغانستان خاموش نشود.
آقای احمدی از حکومت سرپرست خواستار توجه جدی در عرصه اطلاع رسانی در افغانستان شده و می‌گوید که ا.ا باید از رسانه‌های کشور حمایت گسترده نماید. 
این در حالی‌ است که در دو سال گذشته خبرنگاران همواره از عدم دسترسی به اطلاعات شکایت کرده و می‌گویند که حکومت سرپرست باید در این زمینه همکار خبرنگاران باشد.

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

مجاهد گزارش مرکزخبرنگاران افغانستان را رد کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد