رونق-تولید-و-پرورش-شترمرغ-در-کشور

فارم پرورش و تولید شترمرغ به دلیل هزینه کم و عواید زیاد، در افغانستان رو به افزایش است.

به گزارش افغان نیوز؛ محمد علی رجایی، مسوول فارم تولید و پرورش شترمرغ در گفتگو با آژانس افغان نیوز می‌گوید که کار پرورش شترمرغ را شش سال پیش در کابل با سرمایه ابتدایی ۷ میلیون افغانی و با واردکردن ۳۰ بال جوجه‌های شترمرغ از ایران، آغاز  کرده است. 

آقای رجایی افزود که شترمرغ نسبت به سایر پرندگان و حیوانات خوراک کمتر و رشد بیشتری دارد و فراورده‌های چون گوشت، تخم و روغن آن مفید و بازار خوبی دارد.  

او بیان داشت که به دلیل مصرف کم و عواید زیاد فارم‌های شترمرغ، این صنعت در افغانستان در حال رشد است‌ و حتی از سرمایه‌گذاران کشورهای بیرونی، روی فارم شترمرغ در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کنند. 

مسوول فارم تولید و پرورش شترمرغ می‌گوید که جوجه‌های شترمرغ پس‌از ۴۱ روز از تخم‌های که در ماشین جوجه کشی نکهداری می‌شود، بیرون می‌شوند.

به گفته او، کنترول درجه حرارت در ماشین‌های تولید یک امر ضروری است و پس از تولید، هم آب و غذای جوجه‌های شتر مرغ باید همه روز کنترول شود. 

آقایی رجایی گفت که جوجه‌های شتر مرغ بعداز تولید در مدت سه تا چهار سال یک پرنده بالغ می‌شود و هر شترمرغ بين ۴۵ الی ۵۰ سال عمر می‌کند. 

او درباره اهمیت گوشت شترمرغ گفت که گشت این پرنده برای بیماران قلبی، افراد مبتلا به چربی خون و افراد اضافه وزن بسیار مفید می‌باشد.

آقای رجای تاکید کرد که پوست نرم، لطیف و با مقاومت بالای شتر‌مرغ از دیگر امتیازات این پرنده نسبت به سایر پرنده‌ها و حیوانات است که در بازارهای جهانی تا ۴۰۰ دالر ارزش دارد. 

مسوول این فارم تولید و پرورش شترمرغ تاکید کرد که در ولايت‌های بلخ، هرات، كابل، ميدان وردک، جلال آباد، خوست و برخی ولایت‌های شمالی افغانستان این صنعت در حال گسترش است و در دو یا سه سال دیگر این صنعت رونقی خوبی در کشور خواهد داشت. به باور او با گسترش فارم‌های شترمرغ برای شهروندان کشور شغل و کار پر درآمد نیز ایجاد می‌شود.

رجایی در مورد حمایت‌های دولت از این صنعت نو پا در کشور می‌گوید که تاکنون هیچ‌ گونه همکاری از سوی دولت در زمینه‌های آموزش، پرورش و بهداشت فارم‌داران شترمرغ صورت نگرفته است. 

به گفته او فراورده‌های صنعت شترمرغ نیز در بازارهای کشور ناشناخته باقی مانده و دولت در زمینه معرفی و بازاریابی این فراورده‌های ناب، کوتاهی کرده است.

او از مسوولان حکومت سرپرست خواست که در زمینه معرفی فراورده‌های شترمرغ، آموزش، پرورش و بهداشت آن برای فارم‌داران توجه جدی نماید.

شترمرغ از نوع حيوانات بی‌پروازی سینه‌پهن به شمار می‌رود که با گردن و پاهای بلند خود می‌تواند با سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت بدود. 

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

 

 

رونق تولید و پرورش شترمرغ در کشور

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد