زبان‌های-رایج-اقوام-کشور،-سرمایه-ملی-ماست

رئیس‌جمهور غنی گفته است که لسان های رایج میان اقوام افغانستان سرمایه ملی ماست و محققین ادبیات برای حفظ و گسترش آن‌ها تلاش نمایند.

به گزارش افغان خبر: سیمینار علمی ۴ روزه زبان‌های رسمی اوزبیکی، ترکمنی، بلوچی، پشه یی و نورستانی افغانستان تحت عنوان از قانون تا عمل از سوی معاونت اول ریاست جمهوری کشور در کابل برگزار شد.

شماری از مقامات و نمایندگان اقوام مختلف کشور، امروز یکشنبه (۳۱‌ اسد) که در این سیمینار علمی حضور یافته بودند می‌گویند: زبان‌های کشور سرمایه‌ها و میراث تاریخی اقوام کشور بوده و توجه به تقویت این زبان‌ها مسئولیت حکومت است.

داکتر محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور با ارسال پیامی گفت که زبان‌های کشور سرمایه‌های  بزرگ ملت است و حفاظت و احترام به زبان‌های رایج در کشور، احترام به فرهنگ و زبان خود ماست.

رییس جمهوردراین پیام از نخبگان زبان شناسی، محققین و اهل ادبیات خواست برای شکوفایی زبان سوم رسمی کشور در عرصه های اشتباهات املایی، دستور نویسی، تدوین و تألیف کتب درسی و انکشاف ادبیات بیش از پیش توجه نموده و در شکوفایی فرهنگ ملی کمک نمایند.

آقای غنی همچنان به وزارت های اطلاعات و فرهنگ، تحصیلات عالی، معارف و اقوام  و قبایل دستور داد تا در چارچوب قوانین کشور؛ جهت غنامندی  و شکوفایی زبان‌های ملی افغانستان بکوشند.

وی از رسانه ها نیز می خواهد تا در زمینه اطلاع رسانی و ارج گذاری به زبان‌های رسمی کشور احترام بگذارند.

استر جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری در پیامی در این سیمینار گفته است که زبان‌های رسمی کشور جایگاه خود را در میان زبان‌ها یافته است و قدامت تاریخی این زبان‌ها از چندین سال قبل به میراث مانده است.

معاونت اول ریاست جمهوری تأکید می‌کند که تدریس به زبان‌های مادری یکی  از اموراتی است که قانون اساسی کشور به آن اشاره داشته  است.

وی با ابراز امیدواری از نتیجه این سیمینارعلاوه کرد که تقویت زبان‌های مادری مسٔولیت وزارت خانه های معارف،  تحصیلات عالی  و اطلاعات و فرهنگ می باشد که امکانات تدریس به زبان مادری هر قوم را فراهم سازند.

گفتنی است که این سیمینار ۴ روزه برای  اولین بار در کشور از سوی معاونت اول ریاست جمهوری به‌منظور تقویت و گسترش زبان‌های رایج کشور برگزارشده است.

زبان‌های رایج اقوام کشور، سرمایه ملی ماست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد