زمینه‌-فعالیت-بهتر-علمی-و-اسلامی-در-افغانستان-فراهم-شده‌است

هیاتی از علمای کشور عراق در سفری به افغانستان می‌گویند که در حال حاضر شرایط مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی، اسلامی و علمی در کشور فراهم شده‌است.

به گزارش افغان نیوز؛ هیاتی از علمای کشور عراق که به کشور آمده‌ امروز (شنبه، ۱۳ جواز) در یک نشست علمی گفت که با تامین امنیت در افغانستان شرایط بهتر از گذشته برای فعالیت‌های علمی، فرهنگی و اسلامی فراهم شده است. 

شیخ عمار هلالی، رییس هیات بلندپایه دفتر حضرت آیت الله یعقوبی از نجف عراق در این نشست علمی گفت که تلاش‌ها و کارکردهای عالمان دین در گسترش فرهنگ اسلامی و اهلبیت(ع) در افغانستان قابل ستایش است و دفتر حضرت آیت الله یعقوبی در تلاش است تا برای عالمان دین و طلبه‌ها در ولایت‌های بامیان، بلخ و هرات شهریه پرداخت نماید. 

او تاکید کرد که عالمان دین و طلبه‌های افغانستان در حوزه‌های علمیه قم، مشهد و نجف اشرف در عراق از شخصیت‌های علمی پیشتاز در جوامع اسلامی هستند.

سید حسین عالمی بلخی، معاون شورای علمای شیعه افغانستان در این نشست علمی از حضور هیات بلند پایه کشور عراق ستایش کرده و گفت که حوزه‌های علمیه در افغاستان با وجود مشکلات شدید اقتصادی و معیشتی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و مدارس دینی را استوار نگهداشته اند. 

عالمی بلخی افزود: در شهر کابل ۸۵ حوزه علمیه و مدرسه وجود دارد که ۴۳ حوزه مربوط آقایان و ۴۲ حوزه مربوط بانوان می‌شود. 

او بیان داشت که هم اکنون، ۲ هزارو ۵۰۰ طلبه مرد و ۲ هزارو ۲۰۰ طلبه زن در این حوزه‌ها مصروف تحصیل می‌باشند که حضور خانم‌ها در حوزه‌های علمیه پس از مسدود شدن دراوزه مکاتب و دانشگاه‌ها بیشتر شده است. 

معاون شورای علمای شعیه افزود که در حال حاضر، ۱ هزارو ۶۰۰ طلبه مرد و ۸۰۰ طلبه زن از مراجع مختلف شهریه دریافت می‌کنند. 

او از تمام مسوولان حوزه‌های علمیه خواست که در قسمت توسعه فرهنگ اسلامی تلاش‌های جدی نمایند.

سید حسن حسینی، عضو هیات دفتر آیت الله یعقوبی در این نشست علمی گفت که افغانستان دارای حوزه‌های علمیه هستند که سطح دانش اسلامی در آنها بسیار بلند می‌باشد.

او بیان داشت که دفتر آیت ‌الله یعقوبی در تلاش است تا حوزه‌های علمیه در سطح‌های مختلف را حمایت نماید. 

این در حالی است که چند ماه پیش هیاتی از عالمان کشورهای مصر، سودان و فلسطین در سفری به افغانستان از کشورهای اسلامی خواستار روابط نیک با امارت اسلامی شده بود. 

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

 

 

زمینه‌ فعالیت بهتر علمی و اسلامی در افغانستان فراهم شده‌است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد