زنان-افغان-در-پایان-سال-دشواری-نفس-می‌کشند

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که سال جاری به دلیل گسترش ویروس کرونا و افزایش خشونت‌ها، سال دشواری برای زنان کشور بود.

به گزارش افغان نیوز: شهزاد اکبر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، امروز( دوشنبه، ۱۸ حوت) در مراسم گرامی‌داشت از هشتم مارچ" روز همبستگی زنان" گفت که گسترش ویروس کرونا زنان را با چالش انتخاب میان فعالیت‌های اقتصادی و کار در خانه قرار داده و زیان‌های اقتصادی زیادی متوجه آنان شده است. 

خانم اکبر از عدم حضور و مشارکت معنادار زنان انتقاد کرده و گفت که صلح پایدار بدون مشارکت زنان تامین نخواهد شد؛ زیرا حضور چند زن محدود در پروسه ملی به معنای مشارکت واقعی زنان نیست. 

به گفته او؛ خشونت‌ها در برابر زنان و قتل‌های هدفمند آنان همه روزه افغانستان را نزد جهانیان حقیرتر می‌کند و تنها در این اواخیر در ننگرهار چهار زن به دلیل فعالیت‌های اجتماعی شان به قتل رسیدند. 

او تاکید کرد که صدا و خواسته زنان افغانستان نه تنها در پیوند به حقوق شان بلکه در پروسه صلح نیز شینده نشده است. 

رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفت که صلح از اولویت‌های مهم مردم افغانستان است؛ اما چگونگی تامین صلح و حکومت پسا صلح برای زنان بسیار مهم است؛ چون زنان در بیست سال گذشته دست‌آوردهای خوبی داشته و نباید نادیده گرفته شود. 

شبنم صالحی، کمیشنر کمیسیون حقوق بشر گفت که خواست این کمیسیون همواره اقدام جدی دولت برای تامین حقوق زنان در زمینه‌های مختلف بوده و نباید هشتم مارچ به گونه‌ای نمایشی از سوی دولت تجلیل شود. 

در اخیر کمیسیون حقوق بشر در باره وضعیت حقوقی و خواسته‌های زنان در پروسه صلح  ابراز نگرانی کرده و با نشر اعلامیه‌یی گفت که زنان باید در تمام مراحل پروسه صلح اعم از تصمیم‌گیری، برنامه ریزی و اجرای توافقنامه صلح حضور داشته باشند. 

در اعلامیه تاکید شده است که ارزش‌های حقوق بشری، حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان و به ویژه زنان در پروسه صلح غیر قابل معامله است. 

همچنان اعلامیه می‌افزاید که آتش‌بس فوری زمینه ساز تفاهم، تبادل نظر و اعتماد بیشتر می‌شود و باید طرف‌های درگیر جنگ برای برقراری آن تلاش نمایند.

زنان افغان در پایان سال دشواری نفس می‌کشند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد