زنان-خواستار-بازگشایی-مکاتب-دخترانه-شدند

شماری از دختران و زنان در کابل به مناسب روز جهانی صلح، از امارت اسلامی خواستار بازگشایی هر چه زودتر مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم شدند.

به گزارش افغان نیوز؛ شماری از بانوان در کابل امروز ( چهارشنبه، ۳۰ سنبله) در نشست خبری به مناسبت روز جهانی صلح، از امارت اسلامی خواهان بازگشایی مکاتب به روی دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم شدند.

خاطره علی‌زی، مسوول هماهنگ کننده برنامه‌های موسسه تعلیمی و انکشاف ظرفیت‌های نور در این نشست خبری گفت که زنان و دختران افغانستان زمانی از روز جهانی صلح تجلیل می‌کنند که دروازه‌ مکاتب به روی میلیون‌ها دانش‌آموز دختر همچنان مسدود باقی مانده است.

علی‌زی افزود: «زمانی که نیمی پیکر جامعه از آموزش و تحصیل محروم باشند، ما آن جامعه را صلح آمیز گفته نمی‌توانیم».

او تاکید کرد که دختران امروز مادران فرادی کشور هستند و باید حق آموزش و تحصیل آنان نقض نشود زیرا؛ فرزندان آینده کشور برای تربیت بهتر، به مادران دانش دیده نیاز دارند.

خانم علی‌زی گفت که زنان و دختران افغانستان خواستار صلح عادلانه و تداوم آن در چارچوب‌ ارزش‌های اسلامی، فرهنگی و سیاسی هستند.

سکینه نظری، یکی از اشتراک کنندگان این برنامه گفت تا زمانی که نسخه صلح افغانستان در بیرون از کشور ترتیب شود، مردم افغانستان به صلح پایدار دست پیدا نخواهند کرد زیرا؛ خارجی‌ها با توجه به منافع کلان سیاسی‌شان در کشور ما برنامه ریزی می‌کنند.

او تاکید کرد که بخشی از مسوولیت‌های تامین صلح پایدار و عادلانه مربوط به مردم و نخبگان سیاسی کشور می‌شود و تا زمانی که در رهبری مدیریت سیاسی کشور افراد شایسته تعیین نشود، مردم افغانستان به صلح دست نمی‌یابند.

اشتراک کنندکان در این برنامه با صدور قطع‌نامه‌ای از امارت اسلامی خواستار مشارکت زنان در تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شده و گفته‌اند که زنان نصف پیکر جامعه را تشکیل می‌دهند و در آبادی و ترقی کشور باید سهم فعالی داشته باشند.

در قطع‌نامه آنان آمده است که باید تمام رهبران محلی، دانشمندان، روشنفکران، جوانان و فعالان مدنی روی همبستگی و وحدت ملی تمرکز کنند و مانع هر نوع تفرقه‌های سمتی، زبانی و حزبی شوند.

در قطع‌نامه از امارت اسلامی خواسته شده که باید جلو قتل‌های هدفمند و مرموز گرفته شود تا فضای اعتماد ملی میان شهروندان کشور شکل گیرد.

از روز جهانی صلح در افغانستان در حالی برگزار می‌شود که آنتونیو‌گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، امروز (چهارشنبه، 30 سنبله) در توییتی گفته است: از همه شهروندان و دولت‌های جهان می‌خواهیم که در راستای تأمین صلح تلاش کنند.

او گفت برای میلیون‌ها نفری که امروز در جنگ زند‌گی می‌کنند، آرزوی صلح می‌کند.

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

زنان خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد