زنان-درافغانستان-قربانی-خرده-فرهنگ-های-سنتی-هستند

شماری از فعالان زن، خشونت علیه زنان را ناشی از خرده فرهنگ های سنتی در افغانستان خوانده و بیان میدارندهنور فرهنگ مبارزه علیه خشونت بصورت واقعی آن شناخته نشده است.

به گزارش افغان نیوز: شماری از فعالان زن به همکاری معینیت امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ امروزشنبه ( 31 – سرطان )، طی سمینار علمی درکابل بیان داشتند؛ زنان درافغانستان اکثرا قربانی خرده فرهنگ های سنتی شده و هنوز شمار زیادی از خانواده ها مانع رفتن دختران شان به مکتب و محیط های اکادمیک میشوند.

حبیبه وهاج مشاور معاونیت دوم ریاست جمهوری افغانستان خشونت علیه زنان را درکشور ازدواج های زود هنگام دختران جوان خوانده و ابراز داشته است که شماری از خانواده ها دختران جوان شان را قبل از رسیدن سن قانونی شان به ازدواج میدهند.

خانم وهاج خاطر نشان میسازد، دختران اکثرا از سوی خانواده های شان مورد خشونت قرار میگیرند. او گفت توصیه ما برای دختران جوان افغان این است که نباید به ازدواج های اجباری و قبل از رسیدن به سن قانونی تن بدهند.

همچنان وی تصریح کرد، ادارات ذیربط و شماری از وزارت خانه های مسوول باید یک قسمت از بودجه ی شانرا دراین رابطه تخصیص بدهند.

از سوی هم قدریه یزدان پرست کمیشنر حقوق بشر اظهار میدارد؛ زنان افغان بیشتراز طرف عدم آگاهی خانوده های شان، بی سوادی و فقر رنج برده و فرهنگ مبارزه با خشونت علیه زنان درافغانستان بصورت واقعی و حقیقی نهادینه نشده است.

خانم یزدان پرست افزود، حکومت وحدت ملی باید به حقوق شهروندی زنان توجه جدی داشته و زمینه های تحصیل و امکانات مورد نیاز شان را مهیا سازد. با این حال خانم کروخی نماینده مردم در ولسی جرگه گفت؛ زنان بیشتر در ساحات کاری شان خصوصا زنان کارمند مورد خشونت و آزار و اذیت جنسی قرار میگیرد.

وی علاوه کرد،تمام گردهمایی های که در مورد مبارزه با خشونت از سوی ادارات مربوطه و وزارت خانه ها ایجاد میشود، نمایشی بوده و تاکنون هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است.

این درحالی است که زنان در افغانستان از دیر سال به این طرف از سوی خانواده های شان قربانی خرده فرهنگ های سنتی شده و همچنان شماری از فعالان زن عامل اصلی خشونت علیه زن را در افغانستان عدم آگاهی، بی سوادی و فقر قلمداد میکنند.

زنان درافغانستان قربانی خرده فرهنگ های سنتی هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد