زنان-معترض-در-کابل-حجاب-اجباری-را-نمی‌پذیریم

جنبش زنان برای عدالت و آزادی به تصمیم طالبان مبنی بر اجباری شدن حجاب دست به اعتراض زده و شعار «نه به حجاب اجباری» سر دادند.

به گزارش افغان نیوز؛ اعضای این جنبش، امروز دوشنبه(۱۹، ثور) در کابل، پایتخت افغانستان گردهمایی برگزار کرده و اجباری شدن حجاب را زن‌ستیزی عنوان کردند که جامعه را به تاریکی و «دیکتاتوری» می‌کشاند.

زنان معترض، قطعنامه‌ی نیز به همین منظور منتشر کرده‌اند که در آن آمده است، طالبان به خصوصی‌ترین موارد زندگی زنان دخالت می‌کند و این نقض آشکار حقوق فردی، اجتماعی و شهروندی یک انسان است.

آنان می‌گویند که طالبان با این کارشان قصد دارند زنان را به طور کامل مدریت کنند و زیر سلطه‌ی خود بگیرند.

زنان معترض جنبش عدالت و آزادی گفته است که پوشش زنان در افغانستان همواره اسلامی و شرعی بوده است، و اختیار کردن این طرز پوشش یا هر نوع دیگر آن یک تصمیم کاملاً شخصی است و کسی یا نهادی یا گروهی نمی‌تواند برای آن چند و چون تعیین کند.

آنان همچنان گفته‌اند که برقع (چادری) جزء فرهنگ اسلامی نیست بلکه “فرهنگ یک قبیله” است که بر تمام زنان افغانستان تحمیل می‌شود‌.

زنان معترض، این عمل طالبان را  ضدیت با فرهنگ سایر اقوام ساکن در افغانستان خوانده و گفته است تحمیل فرهنگ و پوشش یک قبیله بر سایر اقوام قابل پذیرش نیست.

این زنان از هنرمندان و روشنفکران و سایر اقشار ذی‌نفوذ جامعه افغانستان خواسته اند که در مقابل این تصمیم بسته و ظالمانه سکوت نکنند.

زنان جنبش عدالت و آزادی به مردان هشدار داده اند که اگر در مقابل طالبان قد علم نکنند، چنین اوضاع رقت‌انگیزی بر مردان نیز حاکم خواهد شد.

از جامعه جهانی و نهادهای کمک‌رسان نیز خواسته شده است که بر طالبان فشار وارد کند تا بلکه دست از ستم و سرکوب زنان بردارند.

این جنبش از زنان افغانستان خواسته که زیر بار حرف زور نروند و با همان لباس همیشگی گشت و گذار کنند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در تصمیم تازه‌اش گفته بود که حجاب بر زنان بالغ اجباری است و اولیای زنان بی‌حجاب زندانی و شکنجه خواهند شد.

این تصمیم طالبان موجی از همدلی با زنان در سطح منطقه و جهان به همراه داشته است، ضمن اینکه طالبان شدیداً تحت انتقاد بوده.

زنان معترض در کابل: حجاب اجباری را نمی‌پذیریم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد