حکومت-طالبان-بودجه-مالی-سال-۱۴۰۱-را-تصویب-کرد

وزارت مالیه‌ طالبان، بودجه سال مالی ۱۴۰۱ را براساس مصوبه‌ی شورای وزیران و تأییدی رهبر حکومت ترتیب و اعلام کرد.

به گزارش افغان نیوز؛ ذبیح االله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، امروز شنبه(۲۴، ثور) در تویتی نگاشته است که این بودجه به طور کامل از عواید داخلی کشور ترتیب شده و تا پایان سال مالی به گونه منظم تادیه خواهد شد.

وزارت مالیه طالبان مجموع بودجه‌ی سال مالی ۱۴۰۱ را ۲۳۱ میلیارد افغانی گفته که از این مقدار حدود ۲۰۳ میلیارد افغانی آن بودجه عادی و ۲۷,۹ میلیارد افغانی آن بودجه انکشافی است.

در اعلامیه همچنان آمده است که بودجه‌ی امسال ۴۴ میلیارد افغانی کسری دارد. با این وجود، وزارت مالیه‌ی طالبان تأکید کرده است که بر اساس پلان مالی منظم و «براساس همین بودجه تا پایان سال به اهداف خود خواهیم رسید.»

پیش از این، وزارت مالیه طالبان گفته بود که پیش‌نویس بودجه‌ سال ۱۴۰۱ برای اولین بار در دو دهه گذشته، بدون کمک‌های خارجی طرح شده است.

این درحالی است که براساس ارزیابی‌های سازمان ملل متحد، کشور در یک بحران اقتصادی فرو رفته و با یک فاجعه انسانی قریب‌الوقوع مواجه است.

بودجه سال ۱۴۰۰ که توسط دولت قبلی با حمایت صندوق بین المللی پول (IMF) تهیه شده بود، با وجود ۲۱۹ میلیارد افغانی بودجه داخلی معادل (۲٫۷ میلیارد دالر در آن زمان) و کمک بلاعوض و ۲۱۷ میلیارد از عواید داخلی، با کسر بودجه مواجه بود.

حکومت طالبان بودجه مالی سال ۱۴۰۱ را تصویب کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد