زنان-میتوانند-افغانستان-را-به-خودکفایی-سوق-دهند

رئیس جمهورغنی در تجلیل از روز زنان روستایی در کشور گفت: زنان میتوانند افغانستان را از یک کشور وارداتی به یک کشور خودکفا برسانند و در این راستا دولت حامی آنها خواهد بود.

به گزارش افغان خبر: در مراسمی که به این مناسبت در بادام باغ شهر کابل برگزار گردید، رئیس جمهور غنی گفت: هر دهقان زن افغان یک قدم کوچک برداشته اند اما جمع این قدم ها یک قدم عظیم برای رفاه آینده افغانستان است.

رئیس جمهور گفت که من کارنامه صد تن از زنان دهقان را مطالعه کرده ام و اولین تغییر را که شما آورده اید، تغییر عظیم در دسترخوان مردم افغانستان است. وی افزود: هر زن پیش قدم زارع، سبزیجات و شیر را در غذای اطفال خود آورده اند.

رئیس جمهور کشور گفت که در کشور ما هر شب ۱۵ در صد مردم ما گرسنه به بستر می روند و مصئونیت غذایی ما در نقاط مختلف کشور از ۴۹ تا ۶۰ در صد غیر مصئون است.

محمد اشرف غنی خاطر نشان کرد: هر زن که در عرصه زراعت پیش قدم شده است، خاک و آب این وطن را برای آینده این وطن به کار ا نداخته اند و هر کدام این زنان یک نمونه واضح شجاعت می باشند و عزت، حیثیت و آبروی یک خانواده افغان را تامین کرده اند.

وی گفت که این زنان یک نمونه شده اند که با اخلاق والای اسلامی و روحیه قوی اعتماد به خود، نان آور فامیل های شان شدند و با شغل خود اقتصاد خانواده را و به اساس آن اقتصاد مملکت را تغییر می دهند.

رئیس جمهور گفت که این پالیسی واضح ریاست جمهوری است که بالای وسعت دادن برنامه زنان روستایی تمرکز بیشتر می شود و این برنامه افغانستان شمول و وسیع می گردد.

رئیس جمهور غنی تصریح کرد: هر قدم که شما می گذارید، افغانستان را از یک کشور وارد کننده محصولات زراعتی به مملکت خودکفا و صادراتی مبدل می سازید.

رئیس جمهور کشور با اشاره بر اینکه وضعیت زارعت در کشور مورد قبول مردم نیست، گفت که ما گنجی را که در کشور داریم اهمیت نمی دهیم و آن گنج زمین، آب و قوای بشری ماست، پس تغییر زندگی زنان روستایی در صدر برنامه های حکومت قرار دارد.

محمد اشرف غنی گفت که کشور ما یک سرک حلقوی و خط آهن حلقوی ندارد و شبکه واضح ارتباط قریه و دهات را ندارد و مراکز ولسوالی ها با شهر های عمده ما هنوز مرتبط نیستند، بنابرین نقش وزارت فواید عامه در تسهیل آن حیاتی است و هدایت داده می شود که برنامه های زراعتی ما با برنامه های مواصلاتی مطلقاً همگام باشند.

وی گفت که ما بالای دهلیز هوایی خود سرمایه گذاری اساسی می کنیم، شرکت کارگوی هوایی ایجاد می شود تا محصولات درجه اول ما به بازار های جهانی راه یابد.

رئیس جمهور با اشاره بر اینکه هنوز زنجیره ارزش ایجاد نشده، گفت که زنجیره ارزش این است که محصولات دهاقین در بهترین بازار ها به فروش برسد و جیب دهاقین پر شود.

رئیس جمهور غنی در رابطه به مدیریت آب گفت که افغانستان حد اقل ۲۶ میلیارد متر مکعب آب دارد و این آب ضایع نخواهد شد. وی افزود: مدیریت آب بدون سرمایه گذاری اساسی نمی شود، حد اقل ۲۹ بند را شروع می کنیم، اما تنها بند های بزرگ مطرح   نیست، بندهای کوچک و متوسط نیز بالای زندگی مردم تغییر اساسی آورده می تواند.

رئیس جمهور گفت که زراعت عصری که به طرف صادرات برود و ضرورت داخلی را رفع کند، بدون برق نمی شود، زیرا برق زیربنای زیربنا است، بنابرین شما شاهد خواهید بود که تولید برق در داخل افغانستان و انتقال آن از راه افغانستان از یک هدف به یک دستآورد واضح مبدل خواهد شد.

رئیس جمهور در اخیر سخنانش گفت: ما در مرحله ای هستیم که ان شاالله با اقدامات منسجم و با سهم زن و مرد و سهمگیری وسیع خانواده های افغانستان، علم، عمل و تطبیق را با هم یکجا می کنیم.

متعاقباً لوح تقدیر از سوی زنان روستایی و دستار از جانب دهاقین کشور به رئیس جمهور کشور اهدا گردید.

در اخیر رئیس جمهور کشور ضمن اینکه هفدهمین نمایشگاه زراعتی بین المللی کابل را با قطع نوار افتتاح کرد، از غرفه های انواع محصولات زراعتی که ۵۸ غرفه آن مربوط به زنان روستایی بودند، بازدید بعمل آورد.

زنان میتوانند افغانستان را به خودکفایی سوق دهند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد