زیان-اقتصادی-افغانستان-از-تحریم-های-امریکا-علیه-ایران

وضع تحریم های تازه آمریکا بر ایران، بالای روابط تجاری افغانستان از طریق بندر چابهار تاثیرات ناگوار خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت، به خبرنگار افغان نیوز گفت؛ 80 میلیون دالر معاملات تجاری افغانستان از طریق بندر آبی، مخصوصا چابهار صورت می گیرد. وی افزود، در حال حاضر با 50 کشور جهان از طریق این بندر وارد معاملات تجاری هستیم که در صورت توقف یا کندی کار، تاثیرات به سزای در پی خواهد داشت.

این درحالی است که رویترز به تازگی گزارشی را به نشر سپرده که خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم های بیشتر بر کشور ایران، معاملات تجاری از بندرچاربهار را متضرر می سازد.

وی همچنان تاکید کرد که  بندر چابهار مزایای بسیار در عرصه تجارت افغانستان با کشورهای هم پیمان داشته و داد و گرفت تجارتی میان افغانستان و کشور های منطقه را سهل کرده است.

سخنگوی وزات تجارت افزود؛ با توسعه معاملات تجاری، میزان صادرات افغانستان ۶۹ میلیون دالر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

آقای قوقندی همچنان علاوه کرد که با گسترش معاملات تجاری میان کشورها از طریق بندر چابهار، دوران تجارت افغانستان سالانه از ۱.۳ میلیارد دالر به ۱.۵ میلیارد دالر افزایش خواهد یافت.

سال گذشته افغانستان، هند و ایران موافقتنامه سه جانبه چابهار را امضا کردند که بر مبنای آن افغانستان و هند می‌توانند مبادلات تجاری‌شان را از طریق بندر چابهار ایران انجام دهند.

زیان اقتصادی افغانستان از تحریم های امریکا علیه ایران

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد