زیربناهای-مخابراتی-از-انحصار-حکومت-خارج-میشود

مسئولان وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گویند؛ انحصار زیربناهای مخابرات توسط حکومت به پایان رسیده است و اکنون سکتور خصوصی میتواند دسترسی باز به زیربناهای مخابراتی داشته باشند.

به گزارش افغان خبر: عبدالرزاق وحیدی، وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی امروز (شنبه 10 میزان) در برنامه پالیسی دسترسی باز به زیربناهای مخابراتی، گفت؛ این پالیسی کمک می کند، تا دسترسی به زیربناهای مخابراتی از انحصار حکومت خارج شود و زمینه مشارکت سکتور خصوصی را در این بخش فراهم کند.

وحیدی افزود؛ وزارت مخابرات در هماهنگی با نهاد های ملی وبین المللی پالیسی جدیدی را در ارتباط فایبرنوری وزیربنا های اساسی مخابرات« پالیسی دسترسی باز وقانونگذاری رقابتی» را ترتیب نموده است.

وزیر مخابرات گفت؛ برای جلب و جذب سرمایه گذاری بیشتر در بخش سکتور خصوصی و دسترسی شهروندان به خدمات مخابراتی و انترنتی، ریاست جمهوری افغانستان،"پالیسی دسترسی باز و قانون گذاری رقابتی" را تصویب نموده است.

وحیدی افزود؛ با تطبیق این پالیسی، برای ۱۵میلیون شهروند در کشور امکان دسترسی به خدمات انترنتی با کیفیت و مصئون فراهم میشود.

در همین حال همایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور در امور اقتصادی گفت؛ با تطبیق این پالیسی عواید داخلی کشور افزایش پیدا خواهد کرد و زمینه کار برای هزارها بیکار فراهم خواهد شد و سبب رشد اقتصاد کشور  نیز میشود.

مشاور رئیس جمهور گفت؛ باعملی شدن این پالیسی افغانستان جایگاه خود را در بین کشورهای منطقه پیدا میکند.

قیومی افزود؛ سکتور خصوصی، از تصویب پالیسی دسترسی باز به زیربناهای مخابراتی توسط شرکت‌های غیر دولتی، استقبال و وعده ی همکاری نموده است.

از سوی دیگر عبدالستارمراد٬ وزیر اقتصاد نیز گفت که با تطبیق این پالیسی فرصت های کاریابی افزایش یافته٬‌ حکومت داری الکترونیکی تقویت شده و زمینه ارایه خدمات انترنتی با کیفیت و ارزان برای شهروندان فراهم می شود.

آقای مراد افزود که افغانستان بلند ترین قیمت انترنتی را دارد که در مقایسه با امریکا ۱۳۰مرتبه قیمت انترنت در کشور بلند است.

عتیق الله نصرت٬ رییس اتاق های تجارت وصنایع نیز این پالیسی را برای همکاری سکتور خصوصی با حکومت مهم میخواند و می‌گوید؛تمام داد وستد مردم در کشور امروزه از طریق مخابرات و تکنالوژی صورت می گیرد.

آقای نصرت بیان داشت: بزرگترین چالش انحصاری کردن در سرمایه گذاری است و این امر باعث بلند بودن قیمت‌ها و پایین بودن کیفیت شده که با عملی شدن این پالسی مشکل فعلی حل خواهد شد.

او می گوید که با رقابت سالم ارایه خدمات انترنتی با کیفیت صورت گرفته و نرخ آن کاهش میابد.

نجیب الله عزیزی٬ مسئول اداره اترا نیز بیان داشت که درچهارده سال؛ بخش مخابرات و تکنالوژی در کشور رشد خوبی داشته اما دراین اواخر رشد این وزارت کاهش یافته است.

وی افزود: حکومت تعهد دارد تا ۲۰۲۰میلادی برای ۱۵میلیون افغان دست رسی به خدمات مخابراتی با کیفیت و ارزان داشته باشد. ازهمین رو تنها بخش خصوصی می تواند ما را برای رسیدن به این هدف همکاری کند.

آقای عزیزی گفت که این پالیسی از امروز اجرا می شود.

او خاطرنشان کرد:« به ادامه تصویب این پالیسی٬ اداره اترا قوانین و مقرراتی را تصویب خواهد نمود که براساس آن فعالیت های سکتور تکنالوژی٬‌معلوماتی به طور درست وشفاف تنظیم می گردد.»

وزارت مخابرات و تکنالوژی می گوید که با وضع و تصویب پالیسی‌ها٬ قوانین و مقررات ضروری٬ زمینه‌ها برای ترغیب و گسترش نوآوری٬ افزایش سرمایه گذاری خصوصی ورقابت سالم در صنعت زیربناهای مخابراتی فراهم می شود.

زیربناهای مخابراتی از انحصار حکومت خارج میشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد