سرمایه‌گذاران-افغان-پول‌های-شان-را-از-ایران-به-ترکیه-انتقال-می‌دهند

رییس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان در باره خروج سرمایه‌گذاران افغانستان از ایران هشدار داده و گفته است که با ادامه سیاست‌های کنونی، احتمال می‌رود آنان سرمایه‌شان را به کشوی مانند ترکیه انتقال دهند.

به گزارش افغان نیوز؛ بی‌بی‌سی گزارش داده است که حسین سلیمی، رییس اتاق بازرگانی ایران – افغانستان گفته است؛ در ماه میزان نزدیک به 44 طرح سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار گرفت که 17 طرح مربوط به سرمایه‌گذاران افغانستان بود.

آقای سلیمی گفته: «پیش از این، درخواست ها بیشتر معطوف به رقم ۳۰۰ هزار دالر به عنوان کف سرمایه گذاری برای دریافت اقامت بود. اما اخیراً این ارقام افزایش یافته است. به طوری که اکنون یک پروژه سرمایه گذاری برای کشت محصولات کشاورزی و دامپروری با رقم ۱۷ میلیون دالر در کرمانشاه تعریف شده است».

گفته شده یکی از سرمایه گذاران افغانستان، پروژه‌ای برای کشت گلخانه‌ای در منطقه خراسان ایجاد کرده که ارزش این سرمایه گذاری بیش از یک میلیون دالر است.

رییس اتاق بازرگانی ایران – افغانستان افزوده است که در این اواخر سرمایه‌گذاران افغانستان در ایران به سوی سرمایه گذاری در ترکیه تمایل پیدا کرده‌اند که این امر قابل نگرانی است.

او تاکید کرده است: « آنها در ترکیه با سرمایه گذاری ۲۵۰ هزار دالری می‌توانند علاوه بر اقامت، گذرنامه ترکیه را نیز دریافت می‌کنند».

 هیات وزیران دولت اران دو سال پیش مصوبه اعطای مجوز اقامت پنج‌ساله به سرمایه‌گذاران خارجی را ابلاغ کرد که بر اساس آن اتباع خارجی که دست کم ۲۵۰ هزار دالر در ایران سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند مجوز اقامت پنج ساله در این کشور دریافت کنند.

اما؛ گفته می‌شود که این طرح موفقیت چندانی نداشته و درخواستی در این زمینه مطرح نشده است.

این در حالی است که با تسلط طالبان و سقوط حکومت پیشین، سرمایه‌گذاران، سرمایه‌های شان را از کشور به ترکیه و یا کشورهای همسایه افغانستان انتقال داده اند.

سرمایه‌گذاران افغان پول‌های شان را از ایران به ترکیه انتقال می‌دهند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد