سفر-هیات-ا-ا-و-بخش-خصوصی-به-ازبیکستان

هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه محصولات افغانستان در ازبیکستان هیات مشترک دولتی و بخش خصوصی این کشور به سرپرستی نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت ا.ا به تاشکند سفر نمودند.

به گزارش افغان نیوز؛ نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت امروز ( سه‌شنبه، ۱۲ سرطان) قبل از سفرش به کشور ازبیکستان به خبرنگارن، گفت که هدف این سفر، شرکت در نمایشگاه چهار روزه ازبیکستان است که حدود ۲۵۰ تاجر و سرمایه‌گذار از افغانستان در آن حضور دارند.

آقای عزیزی افزود که این هیات متشکل از مسوولان وزارت صنعت و تجارت، نمایندگان نهادهای مرتبط و بخش خصوصی حضور دارند.

او بیان داشت که این هیات، نمایشگاه چهار روزه محصولات و تولیدات افغانستان را در شهر تاشکند افتتاح و در کنفرانس " تواصل تجارتی" اشتراک خواهند نمود.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت تاکید کرد که به منظور صنعتی شدن افغانستان نیاز است بیشتر در این‌گونه نمایشگاه‌ها حضور داشته باشند.

آقای عزیزی می‌گوید که میزان صادرات افغانستان به کشور قزاقستان در سال گذشته « 220» درصد افزایش یافته و این وزارت در تلاش است تا با تمام کشورهای بیرونی صادرات داشته باشد.

در همین رابطه، محمد یونس مومند، معاون نخست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری کشور در جریان این سفر گفت که این نمایشگاه به منظور بازاریابی محصولات تولیدی افغانستان، توسعه روابط تجاری میان دو کشور و حمایت از سکتور خصوصی برگزار می‌شود.

آقای مومند افزود که در این نمایشگاه ۲۵۰ تاجر افغان اشتراک می‌کند و محصولات شان را از جمله قالین، صنایع دستی، سنگ‌های قیمتی، میوه خشک و بسیاری از محصولات دیگر را به نمایش خواهند گذاشت.

از سوی هم، کارشناسان مسایل اقتصادی، می‌گویند که حضور تولیدات افغانستان در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌تواند به صادرات کشور مفید باشد و زمینه کار را به شهروندان فراهم می‌کند.

عبدالبصیر رشتیا، کارشناس مسایل اقتصادی در رابطه به برگزاری این نمایشگاه گفت که برگزاری چنین نمایشگاه‌ها در بیرون از کشور می‌تواند روابط دو کشور را از لحاظ اقتصادی و سیاسی بهتر نماید.

آقای رشتیا، افزود که برگزاری چنین نمایشگاه‌ها در خارج از کشور می‌تواند به تبادل اطلاعات فنی و تجارتی و گسترش مبادلات تجاری، معرفی آخرین دستاوردهای علمی و صنعتی، گسترش هم‌کاری‌های ملی و بین‌المللی، فراهم شدن تسهیلات، رشد بخش‌های مختلف اقتصادی، معرفی کالاها و انکشاف صادرات موثر واقع شود.

از سوی هم، ظاهر بهزاد، کارشناس مسایل اقتصادی و استاد دانشگاه در این رابطه گفت که برگزاری چنین نمایشگاه‌ها در خارج از کشور می‌تواند محصولات داخلی کشور را بهتر معرفی نماید و زمینه‌ی صادرات به کشورهای منطقه و جهان را افزایش بدهد.

گفتنی است که نمایشگاه افغان-ترکمن در ماه مارچ سال جاری در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان نیز با حضور برخی مسوولان اقتصادی ترکمنستان و افغانستان گشایش یافته که محصولات داخلی کشور به مدت سه روز به نمایش گذشته شده بود.

سفر هیات ا.ا و بخش خصوصی به ازبیکستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد