سومین-نمایشگاه-امام-ابوحنیفه-در-کابل-برگزار-شد

نمایشگاه ملی و بین‌المللی «ابوحنیفه» از طرف اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ا.ا با هدف بازاریابی برای محصولات و تولیدات داخلی در کابل برگزار شد.

به گزارش افغان نیوز؛ سومین نمایشگاه بین‌المللی امام ابوحنیفه امروز یک‌شنبه (15 میزان) با حضور مقام‌های بلندپایه امارت اسلامی در کابل گشایش یافت.

  در این نمایشگاه حدود ۷۰۰ غرفه از تولیدات داخلی و خارجی برای شش روز به نمایش گذاشته شده است.

 در مراسم گشایش این نمایشگاه محمد یونس مومند، معاون اول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفت که این نمایشگاه برای تبادل تجربه، یک فرصت است که محصولات افغانستان را به بازرگانان خارجی معرفی می‌کند.

 آقای مومند افزود باید از این فرصت استفاده شود و سکتور خصوصی که با چالش‌هایی جدی مواجه‌اند، حکومت و شرکای خارجی آن باید به این مشکلات توجه جدی کنند.

 معاون اول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفت هرچند حکومت تاحدی برای حل مشکلات اقدام کرده؛ اما نبود زیربناها از جمله نبود سرک‌های معیاری یکی از مشکلات جدی در برابر بخش خصوصی است.

وی نبود سردخانه‌ها را یکی دیگر از چالش‌ها در بخش زراعت عنوان کرد و گفت که حکومت باید در این بخش با همکاری بخش خصوصی اقدام کند.

مومند با انتقاد از بعضی همسایگان افغانستان گفت که آنها تعرفه را در برابر محصولات افغانستان افزایش می‌دهند که این عمل خلاف قوانین تجارت بین‌المللی است. او افزود: ما اقدام متقابل را در این بخش نمی‌خواهیم و باید این مشکل از راه گفتگو حل شود.

 آقای مومند نبود سیستم ترانسپورتی را یکی دیگر از چالش‌ها در برابر بازرگانان عنوان کرد و گفت که باید راه‌های ترانزیتی بدیل پاکستان جستجو شود.

 وی اضافه کرد بازرگانان با برخی کشورها مانند هند میلیون‌ها دالر معاملات تجارتی دارند؛ اما در قسمت دریافت ویزه با مشکل مواجه هستند.

او تحریم‌های بانکی را از دیگر مشکلات بازرگانان خواند و افزود که به دلیل آن بازرگانان نمی‌توانند معاملات و انتقالات پول را از طریق بانک‌ها انجام دهند.

در همین حال، عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رییس الوزرای حکومت سرپرست گفت این نمایشگاه برای معرفی تولیدات داخلی و خارجی راه‌اندازی شده است.

به گفته او در این نمایشگاه محصولات و تولیدات با کیفیت داخلی به نمایش گذاشته شده است.

آقای برادر ابراز امیداری کرد که معاملات تجارتی بین شرکت‌های داخلی و خارجی گسترش یابد. او گفت محصولات افغانستان نه‌تنها از کیفیت بالایی برخوردار است که در سطح منطقه نیز بی‌نظیر می‌باشد.

معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای ا.ا گفت که تلاش می‌شود برای محصولات کشور بازارهای جهانی پیدا شود و نیز تعاملات تجارتی بین افغانستان و کشورهای شرکت‌کننده بیشتر شود.

وی مدعی شد که زمینه هرگونه سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف فراهم است و سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند با استفاده از این فرصت در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند.

برادر گفت: حکومت ا.ا تلاش می‌کند برای محصولات داخلی در سطح جهان بازاریابی و سرمایه‌گذاران داخلی را برای سرمایه گذاری تشویق کند.

 وی گفت که یکی از چالش‌های فراروی محصولات داخلی نبود پروسس و بسته‌بندی معیاری است که باید در این بخش کار شود.

در همین حال، نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت در نمایشگاه بین‌المللی امام ابوحنیفه در کابل گفت

انواع مختلف تولیدات و محصولات داخلی و خارجی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. عزیزی هدف این نمایشگاه را بازاریابی برای محصولات و تولیدات داخلی، معرفی محصولات و گسترش تعاملات تجارتی عنوان کرد.

به گفته این مقام ا.ا حکومت متعهد به جلب سرمایه‌گذاری است و تلاش می‌کند چالش‌ها را از صد راه سرمایه‌گذاری بردارد.

وی از تمام سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت کرد که در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند.

آقای عزیزی گفت: افغانستان با در نظر داشت اصول هم‌جواری و قوانین بین‌المللی خواستار گسترش روابط تجارتی  با کشورهای همسایه خود می‌باشد.

وی افزود که روابط تجارتی افغانستان با کشورهای آسیای میانه، امارت متحده عربی، ایران و برخی کشورهای دیگر بیشتر از پیش گسترش یافته است.

شیر محمد عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت سرپرست در این مراسم گفت موجودیت ناتو در افغانستان برای ایران، پاکستان، چین، روسیه و آسیایی میانه و در کل برای منطقه تهدید مستقیم بود.

 او خطاب به تاجران ملی و بین‌المللی گفت که زمینه و فرصت برای سرمایه‌گذاری در افغانستان فراهم است و آن‌ها سرمایه خود را در افغانستان به کار بیندازند.

به گفته استانکزی ا.ا روابط سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران دارد. وی از همسایه‌های افغانستان خواست که در ترقی و پیشرفت اقتصادی افغانستان سهم بگیرند.

آقای استانکزی از پاکستان خواست که اقتصاد را با سیاست گره نزند و سرحدات خود را به‌روی بازرگانان مسدود نکند.

او از دیپلمات‌های این کشور همسایه می‌خواهد این مشکل را حل کنند.

استانکزی گفت ‌اسلام‌آباد باید سرحدات خود را به‌روی بازرگانان افغان باز کرده و افزایش تعرفه در برابر محصولات و تولیدات داخلی افغانستان را متوقف کند چون به نفع دو کشور نیست.

سومین نمایشگاه امام ابوحنیفه در کابل برگزار شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد