شرایط-محیط-زیست-کابل-رو-به-وخامت-است

مسوولان اداره ملی محیط زیست می‌گویند که شرایط محیط زیستی با گذشت هر روز در کابل و دیگر شهرهای افغانستان رو به بدتر شدن‌است.

به گزارش افغان نیوز؛ اداره ملی محیط زیست امروز ( پنج‌شنبه، ۶ اسد ) از روز جهانی طبیعت با حضور مسوولان این اداره، موسسه دفتر ارتباطTLO ، فعالان محیط زیست، استادان و دانشجویان در کابل گرامی داشت شد.

زین الله عابد، معین مسلکی و پالسی اداره حفاظت از محیط زیست در این برنامه گفت که شرایط محیط زیستی با گذشت هر روز در کابل و دیگر ولایت‌‌های افغانستان بدتر می‌شود.

عابد افزود که آلودگی آب‌های زیرزمینی، قطع جنگلات و افزایش موترهای دودزا در شهرهای کشور نگران‌کننده است و آینده و محیط زیست شهر کابل و سایر شهرها را به گونه‌ای جدی تهدید می‌کند.

او تاکید کرد که اداره‌ی محیط زیست در قسمت آگاهی‌دهی و ساختن راهبردهای موثر جهت مراقبت از محیط زیست در ۳۴ ولایت کشور فعالیت دارد.

محمد داوود شیرزاد، رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه کابل نیز در مراسم گفت که تا فرهنگ شهر نشینی میان شهروندان کشور نهادینه نشود و در حفاظت از محیط‌ زیست شان همکاری نکنند، مشکل محیط زیستی حل نخواهد شد.

محمد عبدالرحیم خرم، معاون دفتر موسسه ارتباط TLO در این برنامه گفت که هدف برگزاری این گونه برنامه‌ها آگاهی دهی مردم در مورد حفاظت از محیط زیست می‌باشد.

خرم افزود که کشورهای صنعتی محیط زیست را آلوده نموده است و در افغانستان سیلاب‌های بی‌موقع، قطع جنگلات و ایجاد ساحات رهایشی به جای آن محیط زیست را آلوده کرده است.

شماری از دانشجویان دانشکده محیط زیست دانشگاه کابل نیز می‌گویند که مشکل آلودگی هوا و عدم توجه به محیط زیست یکی از مشکلات عمده شهروندان است.

لیمه امرخیل، دانشجوی  دانشکده محیط زیست دانشگاه کابل گفت: «اگر ما در سطح شهر کابل فکر کنیم نبود سیستم فاضل آب، افزایش جمعیت، نبود سرسبزی در کشور و دیگر مشکلات سبب آلودگی محیط زیست شده و مهم تر از همه باید در قسمت حفاظت از محیط زیست سطح آگاهی مردم بلند برده شود».

از روز جهانی طبیعت در کابل در حالی برگزار می‌شود که کابل در صدر فهرست آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار دارد. کارشناسان و استادان دانشگاه می‌گویند که دولت باید برای جلوگیری از آلودگی هوا و محیط زیست، موترهای دودزا را جمع آوری و فعالیت حمام‌ها و کوره‌های خشت‌پزی را در سطح شهرها بگیرند.

شرایط محیط زیست کابل رو به وخامت است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد